Anders Rubin inviger kreativ skolgård på Augustenborgsskolan

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 11:21 CET

Malmö stad-projektet Gröna skolgårdar möjliggör för elever och personal att tillsammans skapa en inspirerande och grönskande utemiljö. Skolgården på Augustenborgsskolan är nu en mer inbjudande plats där elever kan mötas och umgås.

Gröna skolgårdsrådet, elever från alla stadier och personal på Augustenborgsskolan har på olika sätt varit engagerade och deltagit i hela Gröna skolgårdsprocessen tillsammans med landskapsarkitekt Lena Jungmark med flera från serviceförvaltningen, Malmö stad. Huvudsyftet med projektet är att skapa, förvalta och underlätta utvecklingen av en varierad, grönskande utemiljö som stimulerar både elever och pedagoger.

Skolan har bland annat haft ett mosaikprojekt där eleverna gjort mosaikbilder med olika teman, som ger färg och liv åt utemiljön. Barnens lekyta har blivit större och fem nya samlingsplatser har skapats. Pedagogerna kan nu använda skolgården i sitt pedagogiska arbete och med ett bredare urval vad gäller kreativa lärandemiljöer.

Rektor Elsa Hansen berättar vad en elev uttryckte gällande mattematikundervisningen ”inomhus finns det bara 90 graders vinklar, ute är det mycket roligare – där finns det massor med andra saker att mäta”.

- Det har varit värdefullt att få hjälp av expertis att förverkliga drömmar och visioner kring vår skolgård som vi nu också kan använda i ett pedagogiskt syfte, säger Elsa Hansen.

Vid en ceremoni onsdagen den 11 december kl 13.00 inviger Malmö stads kommunalråd Anders Rubin (S) den ”nya” skolgården på Augustenborgsskolan, Ystadvägen 50. Alla elever och särskilt inbjudna gäster deltar. Även Gunnar Friberg, konstnären bakom konstverket ödlan Augusta, kommer att vara på plats. Ödlan Augusta som under lång tid varit en inspirerande samlingsplats för eleverna har renoverats under hösten och det ska också firas denna dag.

För ytterligare information kontakta:

Elsa Hansen, rektor Augustenborgsskolan 4-6, 070-634 18 76, elsa.hansen@malmo.se

Lena Jungmark, projektsekreterare serviceförvaltningen, 0721-82 53 54, lena.jungmark@malmo.se

Bitte Almqvist, kommunikatör Grundskoleförvaltningen, 0707-34 78 20, bitte.almqvist@malmo.se