Avgrävd data- och telekabel 10.55

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 11:44 CEST

Under torsdagsförmiddagen grävdes en fiberkabel av som försörjer Malmö stads verksamheter med data- och telekommunikaton.

Drabbade verksamheter är: Stadshuset, Brandkåren, Latinskolan, Pauliskolan, Västra Kanalgatan, Centrum, Stora Nygatan Utbildningsförvaltningen, Stortorget, Konserthuset, Kaptensgatan 1, Möllevången, Augustenborg, Väster, Johannesgatan, Limhamn, V. Innerstaden, Österportskolan, Kirseberg, Värnhemsskolan, Paulsgatan och Stadsbiblioteket.

Malmö stad säljer fiberkabelanslutning till operatörer (externa kunder) och inte till slutkund. Företagen i sin tur levererar kapacitet och tjänster till sina kunder. Malmö stad säljer alltså inte fiber direkt till extern kund.

Vilka kunder som blivit drabbade för operatörerna kan inte Malmö stad uttala sig om eftersom det är information som vi inte har tillgång till.
I de fall man vill veta om det uppstått ett brott i tele- och datatrafiken får man vända sig till respektive operatör för information.
Följande företag och verksamheterkan hablivit drabbade.

KanalDigital
Telenor
CSI-IT
Högskolan i Malmö
TDC-Sverige
Region Skåne

Arbete med återställning pågår och beräknas vara klart inom fyra till sex timmar.

Peter Adamsson
tel: 040-34 37 17