Avslutningsfyrverkeri för både öga och öra

Malmöfestivalen avslutas i vanlig ordning med storslaget fyrverkeri den 22 aug kl 22.15. I år förstärkt med ljudsalvor som p g a blåsten under fredagens akustiska invigningsfyrverkeri tyvärr inte kunde avfyras. Dessa kommer istället att tillföra en extra dimension till det visuella avslutningsfyrverkeriet under festivalens sista kväll vid P-huset Anna på Drottninggatan. P-huset är i år ombyggt med två extra våningsplan vilket gör att vissa lägre effekter kommer att synas extra bra på håll. Det akustiska ljudfyrverkeriet har aldrig tidigare skådats i Malmö. Med saluter, sirener och visslor inleds skådespelet för att gå över i något som kallas Mascleta. Mascletan utförs i flera steg och innehåller i huvudsak knallskott i varierande storlek, vilka ackompanjeras av romerska ljus och eldbägare. Det hela avslutas med en kraftfull samling spanska saluter. Därefter dekoreras kvällshimlen av ett tio minuter långt skådespel med cirka 500 pjäser, bland annat silverpalmer, guldregn, ring & saturnusbomber, guldglitter / grönt, shooting stars (accelererande stjärnor) och fallande löv i grönt & rött. Totalt avfyras c:a 2000 effekter. Bland årets nyheter finns "sekvensbatterier" som skjuter kometer i solfjädersform svepande från vänster till höger, höger till vänster o s v. Annars blir det en bra mix av gamla favoriter med en och annan nyhet eller något som inte visats på länge. Avstängningar De kringliggande gatorna runt P-huset kommer av säkerhetsskäl att vara avspärrade, men den optimala upplevelsen får festivalbesökaren ändå på lite avstånd. Fyrverkerifabriken sköt av fyrverkeri på Malmöfestivalen första gången 1996 och har sedan dess designat och genomfört alla festival- och nyårsfyrverkerier i Malmö. Under denna tid har Göteborgs FyrverkeriFabrik blivit Svenska Mästare i fyrverkeri 4 gånger samt vunnit vattenfestivalen och två internationella tävlingar. För mer information: Bo Andersson tel 0708-34 13 47