Bo Widerberg hyllas i sin födelsestad – ger namn åt Malmös nya mittpunkt

Malmö 2010 09 02

Området kring Triangelstationens södra uppgång föreslås få namnet Bo Widerbergs plats.

Bo Widerberg föddes 1930 i Malmö, på Smedjegatan, alldeles intill den plats som nu uppkallas efter honom. Det var också där han växte upp.

Bo Widerberg började sin karriär som författare men är mest känd som teater- och filmregissör. Widerberg ansågs vara mångsidig och okonventionell. Hans Malmöskildring Kvarteret Korpen (1963) har av filmkritiker blivit utnämnd till den bästa svenska filmen genom tiderna.

Han avled 1997.

Station Triangeln blir Malmös nya mittpunkt och en av Sveriges största järnvägsstationer, räknat i antalet resenärer. Uppgången i söder leder ut mot Tandvårdshögskolan, Södervärn, Universitetssjukhuset MAS och Möllevången.

Beslut i ärendet fattas i stadsbyggnadsnämnden tisdagen den 7 september.

– Jag är jätteglad över att vi på det här sättet kan hedra Bo Widerberg, en av de främsta Malmöprofilerna och Malmöskildrarna genom tiderna, säger Anders Rubin (S), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnadsfrågor.

– Triangelstationen blir Malmös nya mittpunkt och den ligger också mitt i Bo Widerbergs Malmö. Så vävs framtiden och historien samman, säger Anders Rubin.

– Vi är mycket glada över att Bo får namnge platsen vid Smedjegatan mitt i de kvarter där Bo föddes och där Kvarteret Korpen spelades in. Det blir också vår närmaste stationsnedgång. Tänk att få säga "vi ses hos far"! säger Martin Widerberg, Bo Widerbergs son och själv filmregissör.

– För Bo var filmen på allvar, djupaste allvar. Kvarteret Korpen har också för mig haft en bärande betydelse. Bo beskrev det Malmö han känslomässigt upplevde. På ett sätt självbiografisk. Så den har tydligt format min självbild och hur jag ser på staden jag bor i. Jag ser mig omkring och ser att filmen är oerhört aktuell. Hur skall alla dessa människor på gränsen till utanförskap få en chans att formulera sig? Att få eller rättare sagt ta, redskapen som gör att de kan styra sin framtid, avslutar Martin Widerberg.

Kontaktpersoner:

Anders Rubin, 070-636 26 77