Cecilia Widenheim ny chef för Malmö Konstmuseum

Idag utsågs Cecilia Widenheim av Malmö kulturnämnds presidium till ny chef för Malmö Konstmuseum. Cecilia Widenheim kommer närmast från Moderna Museet i Stockholm.

Malmö kulturnämnds presidium har på kulturnämndens uppdrag fattat ett enigt beslut att bland två starka slutkandidater välja Cecilia Widenheim till ny chef för Konstmuseet i Malmö.

Cecilia Widenheim är intendent på Moderna Museet i Stockholm sedan 15 år tillbaka och ansvarig för svenskt och nordiskt måleri och skulptur. Hon är en av Moderna Museets mest erfarna intendenter och sitter med i museets inköpsgrupp, utställningsgrupp och den grupp som beslutar om utlån av samlingarna.

Hon har curerat ett stort antal utställningar på Moderna Museet nu senast Yoko Ono utställningen. För Moderna Museet Malmö gjorde hon förra hösten utställningen Scenbyte- om kontakterna mellan bildkonst och scenkonst.

Cecilia Widenheimhar också varit direktör för Iaspis (Konstnärsnämndens internationella program för bildkonst, arkitektur, konsthantverk och design) 2008- 2010 samt arbetat på Nationalmuseum i Stockholm.

– Vi tror att Cecilia Widenheim kommer att kunna sätta fokus på några för Malmö Konstmuseum avgörande frågor de närmaste åren – samarbetet med andra konstinstitutioner i Malmö, hitta nya vägar för att nå ut med konstmuseets verksamhet och samling och inte minst bli ett konstmuseum för alla Malmöbor och hela Malmö, säger Daniel Sestrajcic (V) ordförande i Malmö kulturnämnd.

Cecilia har en bred erfarenhet inom konstområdet. Förutom den långa erfarenheten av museiarbete; curera utställningar och ansvara för samlingar och inköp har Cecilia haft flera uppdrag i olika styrelser, fonder och inköpsnämnder. Hon är för närvarande ordförande i Statens Kulturråds referensgrupp för bidrag till utställningsarrangörer samt ordförande för Baltic Art Centers styrelse, Visby.

– Det ska bli oerhört spännande att se hur Cecilia Widenheim kan utveckla Malmö konstmuseum, säger Peter Österlin (M), vice ordförande i Malmö kulturnämnd.

Cecilia har en fil. kand. i konstvetenskap, etnologi och franska. Hon har producerat ett stort antal konstböcker med både svenska och utländska förlag.

Cecilia Widenheim är född 1965 i Ystad, uppväxt i Lund men gick gymnasiet i Malmö.

– Cecilia Widenheim är precis den kraft Malmö behöver för att utveckla Konstmuseet vidare. Hon har lång erfarenhet från konstbranschen och har ett stort kontaktnät både nationellt och internationellt, säger Elisabeth Lundgren, Malmö stads kulturdirektör. Cecilia Widenheim har ett starkt engagemang för konsten och kommer att bli en bra inspiratör för både medarbetare och Malmöbor.

Cecilia Widenheimfår ett förordnande som chef för Malmö konstmuseum på fyra år med möjlighet till förlängning. Hon kommer att tillträda i oktober.

Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, 0766-34 29 27

Daniel Sestrajcic (V), ordförande Malmö Kulturnämnd, 0768-51 91 10