Dialog ger en bättre gata

På tisdag presenteras förslaget för hur man vill att Claesgatan ska formas i framtiden. I arbetsgrupper har gatukontoret tillsammans med boende, fastighetsägare och företagare i området träffats vid tre tillfällen. Målet har varit att få fram ett förslag på hur gatan ska se ut framöver. Förslaget visas och diskuteras på ett fjärde dialogmöte klockan 19 på tisdag.

Under tre träffar har arbetsgruppen träffats och formulerat ett koncept för Claesgatan. Metoden kallas designdialog och arbetet har skett under ledning av Sweco i form av workshops.

Varför designdialog?

Designdialogen gör det enklare att formulera gemensamma mål, att ta reda på vilka behov och önskemål som finns hos alla inblandade parter och att utveckla och värdera de idéer som kommer fram.

Till Designdialogen är boende, fastighetsägare och företagare kring Claesgatan inbjudna. Tjänstemän från Malmö stad och politiker från Södra Innerstaden har också deltagiti processen.

Målet var att under tre workshops gemensamt formulera ett koncept för Claesgatan. Nu vid sista träffen ska ett sammanvägt koncept presenteras som sedan kommer att användas som underlag för det fortsatta arbetet.

Till träffarna kom cirka 30-40 personer. Vid den första träffen diskuterades vad som är bra och dåligt med Claesgatan idag. En lång rad drömmar och önskemål för gatans framtid kom också fram. Här är några exempel:

Drömmar,visioner och modeller

Besökaren på Claesgatan 2011 ska få samma krispiga underbara unika känsla som man får när man spatserar omkring i östra London med gamla restauranger och det allra senaste inom lokal design, konst, event.

Estradgata a la Barcelona. I mitten är det aktivitet, marknad, små fik, inga bilar, cykelvägar. Restauranger längs med fasaderna.

Gör Claesgatan till Sveriges första parkgata! Bort med bilar, in med cyklar istället.

Vid nästa workshop arbetade man i grupper med frågeställningar baserade på önskemål och visioner från första workshopen.

Hur får man Claesgatan att bli en attraktiv mötesplats för alla?

Hur kan husen stödja gatans liv (och tvärtom)?

På vilka sätt kantrafik, lekfullhet och grönska skapa funktion och upplevelse?

Grupperna arbetade med modeller under ett par timmar. Resultatet blev sex olika modeller. Under träffen fick varje grupp presentera sina tankar och idéer för varandra.

Vid det tredje tillfället bakades det viktigaste ur de sex modellerna samman till två olika koncept för Claesgatans kommande utformning. Nu återstår att på tisdag presentera ett sammanvägt förslag och diskutera det. Detta koncept kommer att ligga till grund för det fortsatta arbetet med Claesgatan.

Pressen hälsas välkommen.
Mera Möllans lokal