Ekostaden Augustenborg fick FN-pris i Shanghai

Ekostaden Augustenborg fick FN-pris i Shanghai

- Ekostaden Augustenborg bevisar att vi med dialog kan väcka engagemang hos boende, allmänhet och privata aktörer.
Det sa Anders Nilsson (S), ordförande i Fosie stadsdelsförvaltning, när delegationen från Malmö idag tog emot World Habitat Award för arbetet med Ekostaden Augustenborg.

Det prestigefyllda FN-priset delades ut den 4 oktober på World Habitat Day i Shanghai. På plats för att ta emot priset var förutom Anders Nilsson, Carina Tempel, Fosies stadsdelschef, Safija Imsirovic, boende på Augustenborg och Frida Hallqvist från MKB Fastighets AB.

- Det är en stor ära att vårt område har tilldelats World Habitat Award och vi är oerhört stolta, säger Frida Hallqvist. Vi har länge använt Ekostaden Augustenborg som testområde för nya hållbara utvecklingsprojekt med ambitionen att sprida de goda exemplen vidare till andra bostadsområden i staden. Vår förhoppning är att vårt arbete ska inspirera andra i sin strävan mot hållbar omställning av befintliga bostadsområden.

- Det är verkligen roligt att träffa de svenska pristagarna och speciellt kul är det att Safija Imsirovic, som är en av de boende från området, är med här idag. Nu ska vi sprida allt det goda arbetet som är utfört i Augustenborg till andra delar av världen, säger Diane Diacon, chef för Building and Social Housing Foundation.

Bildtext:
Delegationen från Malmö bestod av (från vänster) Frida Hallqvist, MKB, Safija Imsirovic, boende på Augustenborg, Anders Nilsson (S), ordförande Fosie stadsdelsfullmäktige, Carina Tempel, stadsdelschef Fosie stadsdelsförvaltning. I mitten står Diane Diacon, chef för chef för Building and Social Housing Foundation.

Fakta/World Habitat Award
Priset delas ut av FN-organet UN-HABITAT. Priset delas varje år ut till två vinnare (en nordlig och en sydlig), som har utarbetat praktiska och innovativa boendelösningar. Malmös ekostadsprojekt korades till vinnare bland finalister från hela världen. Den andra vinnaren är ett lokalt bostads- och vattenprojekt i Egypten.

Kontaktpersoner:

Trevor Graham, avdelningschef, Miljöförvaltningen Malmö stad