Eldigt firande i Folkets Park

Eldigt firande i Folkets Park

I Folkets Park firas många av våra högtider. Midsommarfirande, romska nationaldagen och Eid al-Fitr är bara några exempel. Folkets Park är helt enkelt högtidernas park. Nu när våren är i antågande är det dags att lämna det gamla bakom sig och fira in det nya med pompa och ståt. Och eld.

För det är eld som är den gemensamma nämnaren i de tre traditionsenliga vårfiranden som arrangeras i parken i mars och april: Chaharshanbeh Soori (Eldfesten), Newroz (det kurdiska nyåret) och Valborg. Först ut är Chaharshanbeh Soori som firas nu på tisdag den 14/3 med start kl. 18.

Eldfesten är en folklig icke-religiös högtid som har firats bland många olika folkslag under nästan 4000 år, trots förbud i vissa länder. På persiska heter högtiden Chaharshanbeh Soori och firas alltid tisdagen före nyrårsfirandet, Newroz, som i sin tur infaller på vårdagjämningen. Naturens förändring hälsas med flammande eldar. Vinter blir vår och solen och ljuset kommer tillbaka.

Sju eldar tänds och alla besökare är välkomna att hoppa över dem. Enligt en traditionell ramsa så ska man ropa "Mitt gula till dig! Ditt röda till mig!" när man hoppar över elden. Det gula står som symbol för trötthet och sjukdom och det röda står för kraft, energi och kärlek.

— Chaharshanbeh Soori har blivit en riktig Folkets Park-tradition och brukar locka flera tusen besökare, säger Santiago Troche, föreningskoordinator Folkets Park. Han fortsätter:

— De senaste åren har vi tillsammans med Riksteatern satsat ännu mer på innehållet och är mycket glada över att i år ha lockat de stora artisterna Rana Mansour, Twab Arash och Ajam till Folkets Park.

Välkomna till Folkets Park 14/3 kl. 18.

Program:
18.00-18.20 Tal och därefter tänds eldarna.
18.20-19.00 Tawab Arash
19.10-19.50 Ajam