Elever undervisar i matematik

Elever undervisar i matematik

De läser naturvetenskap på Malmö Borgarskola. Samtidigt undervisar de i matematik. Mårten Bertenstam och Daniel Alavei (bilden) leder en kurs i tävlingsmatematik på ProCivitas Privata Gymnasium.

Mårten Bertenstam och Daniel Alavei går sista året på Malmö Borgarskola. Båda studerar tävlingsmatematik och har fina meriter inom området. Daniel Alavei vann Pythagoras Quest för några år sedan. Mårten Bertenstam har bland annat vunnit Lunds universitets skoltävling Matematikpilen.

Från och med i höst bedriver de undervisning på den fristående gymnasieskolan Procivitas. De undervisar en grupp på cirka åtta elever i tävlingsmatematik en gång i veckan.

– Det är rätt kul. Man känner sig rätt nöjd när man står inför klassen, säger Daniel Alavei.

Båda har deltagit i Borgarskolans satsning Pythagoras Quest och läst gymnasiekurser redan under grundskoletiden. Som gymnasister läser de in 30 högskolepoäng vilket motsvarar en hel termins universitetsstudier.

– Vi har ett 15-tal elever varje år som läser universitetskurser. Det är möjligt för ganska många att göra det. Det är viktigt att man inte sätter några gränser för eleverna, säger Carina Malmback, rektor på Malmö Borgarskola.

Hon har flera förklaringar till Borgarelevernas matematikframgångar:

– Jag tror att det handlar om att vi öppnar upp för ett annorlunda sätt att lära sig. Exempelvis att lära andra elever är väldigt utvecklande. Vi har också många duktiga pedagoger som kan undervisa med mer okonventionell metodik. Eleverna får ett annat perspektiv på matematik än vad de är vana vid.

För ytterligare information kontakta:
Carina Malmback, rektor på Malmö Borgarskola, 040-34 67 04, carina.malmback@malmo.se

Vänligen

Pia Oredsson Birgersson