Fältarbetare ger tryggare Malmöfestival

Fältgruppen i Centrum koordinerar Malmö stads trygghetssatsning på extra fältarbete under Malmöfestivalen. 80 medarbetare från stadsdelarna deltar. Som en trygghetsskapande åtgärd organiserar fältgruppen i Centrum dag-, kvälls- och nattvandrare under Malmöfestivalen. Sammanlagt arbetar ca 80 personer på fältet under Malmöfestivalen. Fältarbetarna känns igen genom jackor, västar och reflexarmbindlar som tydligt signalerar att de arbetar för Malmö stad. Personalen, som kommer från Malmös olika stadsdelar, har barn- och ungdomserfarenhet från sina tjänster inom fritid och kultur, skola och socialtjänst. - Det blir en trygghet för tonåringarna med personal som de känner igen från den egna stadsdelen, säger Robert Rosenqvist, fritidsassistent i Centrums fältgrupp och en av dem som organiserat satsningen. Fältarbetarna kommer att ha en bod på L illa Nygatan vid Raoul Wallenbergs park, mittemot Citytunnelutställningen. Boden är bemannad och ska även fungera som en sambandscentral. Intill fältgruppen kommer Polisen att ha en bod. Kontakt Centrums fältgrupp, telefon 040-34 25 39, mobil 070-626 83 38, e-post faltgruppen@malmo.se Bodens telefon under festivalen, 040-34 06 08. För ytterligare information kontakta Bo Andersson, 040-34 62 65, 0708-15 23 47, e-post bo.a.andersson@malmo.se.