Finalisterna klara till Malmös näringslivspriser

Nu är finalisterna till Malmös fem näringslivspriser utsedda.
På Malmö Näringslivsgala den 27 februari 2012 koras pristagarna.

Läs mer på malmobusiness.com

Årets Företagare i Malmö

Utnämningen går till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara och driva sitt företag fungerar som en förebild för andra företagare. Årets företagare har delats ut sedan 1985 av organisationen Företagarna. I Malmö görs det i samarbete med Malmö stad och Swedbank.

• Jesper Rönngard och Per Abrahamsson, Navigare Yachting
    tele 08-6543820

• Elisabeth Brevenson, Beepsend AB
    tele 040-600 75 00

• Jörgen Victor, Printhuset Electra
    tele 040-6619100

Malmö stads Näringslivspris inom Kreativa näringar

Priset, som delas ut för sjätte gången, går till en person, företag eller sammanslutning i Malmö som gjort en viktig, kreativ insats för att ytterligare positionera staden som spjutspetsaktör inom kreativa näringar. Kreativa näringar omfattar allt från tv, film, datorspel och telecom till mode, arkitektur, entertainment och besöksnäring.

Finalister:

• Altewai.Saome  (kontakt Randa Saome)
    tele 040-237781

• The Game Assembly och Malmö Yrkeshögskola, sammanslagna under benämningen "Moderna digitala yrkesutbildningar"  (kontakt Malmö Yrkeshögskola, Claes Magnusson tele 0704-404000; The Game Assembly, Ann-Sofie Sydow tele 0733-710447)

• Arduino  (kontakt David Cuartielles)
    tele 0763-985818

Malmö stads Näringslivspris inom Mångfald

För åttonde året i rad delar Malmö stad ut näringslivspriset inom mångfald. Människor från 164 olika nationer bor och verkar i Malmö. Var fjärde malmöbo är född utanför Sveriges gränser. Med priset uppmärksammar och premierar Malmö stad företag som tar tillvara de möjligheter Malmös etniska mångfald erbjuder.

Finalister:

• IKEA (kontakt Marie Louise Niklasson)
    tele 040-6251017

• Radisson Blu  (kontakt John Monhardt, VD)
    tele 040-698 4000

• Örestads bevakning  (kontakt Lars Löfberg, V VD)
    tele 0706-885 303

Malmö stads Näringslivspris inom Life Science

Malmö stad utlyser för åttonde gången ett pris till ett företag, institution/klinik eller enskild person som aktivt bidrar till näringslivets utveckling eller till ökad effektivitet i sjukvården. Det kan gälla en affärsidé, en produkt/tjänstekoncept eller en ny behandlingsmetod med innovationshöjd och tillväxtpotential.

Finalister:

• Nordic Drugs AB  (kontakt Anders Löfgren, VD)
    tele 040-36 66 00

• Stefan Hansson, Adjungerad professor och överläkare vid Kvinnokliniken SUS i Malmö
    tele 046-222301, 0706024476

• QPharma AB  (kontakt VD Kenneth Stokholm)
    tele 040-36 18 00, 0766 337882

Årets Näringslivsrookie

För fjärde året delas pris ut till Årets Näringslivsrookie i Malmö. För att kvalificera sig till priset krävs att personen är en Malmöföretagare under 30 år. Personen ska genom sitt företagande ha varit nyskapande, bidragit till en förnyelse av näringslivet i Malmö eller åstadkommit något som sticker ut, känns fräscht, vilt eller vågat. Priset presenteras i samarbete med Sydsvenskan.

Finalister:

• Anna Oscarsson, Ingemar Pettersson VD, Niklas Silfverström & Alfred Gunnarsson
    Kvittar AB
    tele 0709-462439