Fint besök med 17-årig ”näktergal” från Ukraina till Malmö Folkets park

På onsdag 27 augusti får Malmö Folkets park fint besök. Det är en mycket duktig sång- och dansgrupp från Ukraina med barn och unga 11-17 år. Barnen kommer från Borispil, en förort till Kiev. På sin fritid går de på Kulturskolan, som har omkring 220 dansare från 5 till 16 år. Det är en mycket populär institution, som har omkring 1 500 elever s om utövar många olika konstarter. DANSER FRÅN HELA VÄRLDEN Programmet i Malmö Folkets park bjuder på ukrainska folkdanser och danser från hela världen - kanske även någon svensk! De många dräkterna har man själv tillverkat. Det blir också sång på ukrainska, engelska och svenska. Onsdag 27/8 kl 16.00 dansar barnen från Ukraina. LUDMILLA - SJUTTONÅRIG "NÄKTERGAL" En timme senare, kl 17.00, framträder en sångerska, som inte längre går i kulturskolan. Hon heter Ludmilla Golub, är 17 å r, och har en fantastisk röst! Ludmilla vill utbilda sig till professionell sångerska. Tyvärr kommer hon från en fattig bondefamilj på landet som inte har råd att betala hennes utbildning som är ganska dyr i Ukraina. Hennes repertoar sträcker sig från ukrainsk folksång över musikal och vidare till klassiska arior. TURNÈ PÅ FLERA PLATSER På deras turnéprogram finns också uppträdande på Lille Havefruens 90-årsdag i Köpenhamn i lördags och på kulturhus på både danska och svenska sidan. Det är Sydskånska Ukrainahjälpen som står bakom det ukrainska besöket. För mer information kontakta Leif Hultgren, projektledare Folkets park, tfn 0708-79 39 93.