Illustration: Kjellander Sjöberg

​Fler vägar bär till Västra hamnen

Centrala Malmö och Västra hamnen ska länkas ihop ännu mer. I dag sa stadsbyggnadsnämnden ja till detaljplanen för ett nytt stråk med en spektakulär bro mellan Varvsstaden och Universitetsholmen, med plats för fotgängare, cyklister och bussar.

Bron är en bärande del av det planerade stråket mellan Stora Varvsgatan och Bassängkajen för att skapa fler vägar mellan Västra hamnen och de centrala delarna av staden. Här ska i huvudsak fotgängare, cyklister och bussar ta sig fram, även om biltrafik kan bli möjlig på vissa delar. Bussarna som trafikerar stråket blir en del av det huvudsakliga kollektivtrafiknätet med hållplatser i vardera riktning.

Varvsstaden är en av Malmös äldsta och bäst bevarade industrimiljöer som till stor del har präglats av Kockums mekaniska verkstad. De kajer, varvsbassänger och byggnader som finns här i dag påminner om det förflutna och är väl värda att bevara och kommer att bli en del av stråket. Till exempel ska det skapas ett sammanhållet kajstråk som omfattar hela kustlinjen runt Västra hamnen. Det planerade stråket bildar, tillsammans med områdets parker, platser, bebyggelser och andra stråk, en innerstadsmiljö i Varvsstaden.

– Västra hamnen har gått från att vara ett av våra största industriområden till ett nytt, modernt stadsområde där omvandlingsprocessen fortfarande pågår och är påtaglig. I det fortsatta arbetet vill vi underlätta för människor att ta sig till och från området på ett hållbart sätt och minska de problem som kan uppstå om inte biltrafiken minskar. Genom väl tilltagna cykel- och gångstråk som det här gör vi det lättare att göra smarta val, säger Sofia Hedén (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Cykel- och gångtrafiken till och från Västra hamnen kommer med den nya bron att bli ännu enklare, med ytterligare en väg in mot resten av staden. Men också resor med kollektivtrafiken kommer bli enklare och bättre. Det här är en del i omvandlingen av Västra hamnen från industriområde till en modern stadsdel med blandad bebyggelse, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

Sofia Hedén, 0703-56 41 68

Lars Hellström, 0768-20 70 80