Första spadtag för Station Rosengård

Första spadtag för Station Rosengård

I Malmö har vi haft en vision om att tågen ska kunna köra på Kontinentalbanan även när Citytunneln hade öppnat. Nu är det nära! En ny station ska byggas i Rosengård och stationerna vid Persborg och Östervärn ska återöppna i december 2018.

På måndag tas första spadtaget för den nya Station Rosengård och även tågtrafik på Kontinentalbanan. Media hälsas välkomna att närvara.

När: Måndagen den 22 januari kl 15.00

Var: Vändplatsen på Cronmans väg (fast inne i arbetsområdet). Parkering finns på gatan eller precis vid infarten till Cronmans väg.

Talare:

Katrin Stjernfeldt-Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö

Lennart Andersson, regiondirektör syd i Trafikverket

Henrik Fritzon, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.

Torbjörn Jönsson, VD, BCA Entreprenad AB

Intervjumöjligheter finns med talarna och andra nyckelpersoner direkt efter spadtaget.

Vid spadtaget deltar även barn från de tre närliggande förskolorna Annelunds förskola, Vildrosens förskola  och Vitemölla förskola.

Välkomna!

Station Rosengård i nära samarbete mellan Malmö stad och Trafikverket. Projektet är samfinansierat av Europeiska unionens TEN T-program.

Station Rosengård är även central del för Amiralsstaden, stadsutvecklingsprocessen för de kringliggande områdena Sofielund, Annelund, Östra Sorgenfri, Emilstorp och Rosengård.Läs mer på malmo.se/amiralsstaden

Utsänt av Johan Edgren, kommunikatör på gatukontoret, 0709-629568, som också svarar på frågor om evenemanget.