Från grön vision till verklighet i Västra Hamnen

Från grön vision till verklighet i Västra Hamnen

Smarta energilösningar introducerades redan från start i Västra Hamnen, när Bo01 byggdes. Västra Hamnen fortsätter att växa hållbart och projekt Fullriggaren är ett bra exempel på det.

Fullriggaren var först ut med gratis bilpoolsmedlemskap och avfallskvarnar i alla kök. Uppföljningen som nu gjorts visar att lösningarna levererar i praktiken, ger lägre energianvändning och sprider positiva ekon även utanför Malmö.

Uppföljningen av projekt Fullriggarens energianvändning ser positiv ut och området är idag Sveriges största samling av passiv- och minienergihus.

- Energianvändningen i Fullriggaren är i genomsnitt 76 kWh/m2 (Atemp), det är lite högre än målet men mycket bättre än tidigare etapper i Västra Hamnen så nära efter inflyttning. Erfarenheterna visar att energianvändningen sjunker ytterligare efter intrimning och det är först efter minst fem års normal drift som vi kan se slutresultatet, säger miljöingenjör Maria Lööf på miljöförvaltningen.

Det stod inskrivet i markanvisningsavtalen för Fullriggaren att byggherrarna skulle ingå i en samarbetsorganisation med kommunen och anlita en hållbarhetssamordnare. Byggherredialogen ökade kunskapen och intresset och blev mycket lyckad. I flera fall var det de privata företagen som drev på för nya miljölösningar.

- En nyckel till framgång är att Malmö Stad inte bara har tydliga miljökrav utan även är bra på att följa upp dessa under processens gång. Vi valde tidigt att även certifiera vår byggnad enligt Miljöbyggnad Guld vilket har varit ytterligare en utmaning, berättar Anna Graaf, hållbarhetschef på White.

- Vi är stolta över att ha byggt ett kontorshus som närmar sig ett så kallat passivhus i förbrukning och det känns fantastiskt att vara en del av Sveriges största samling av passiv- och minienergihus. Att huset utmärker sig fick vi dessutom kvitto på för ett par år sedan då det utsågs till Sveriges bästa Miljöbyggnad, säger Camilla Steén, hållbarhetschef på Briggen.

- Engagerade och intresserade byggherrar driver utvecklingen framåt. Det märks när en hel grupp går åt samma håll, säger projektledare Pernilla Andersson på fastighetskontoret.

För ytterligare information kontakta:
Maria Lööf, miljöförvaltningen, tfn; 0708-577184, maria.loof@malmo.se.
Pernilla Andersson, fastighetskontoret, tfn; 0705-977940, pernilla.andersson@malmo.se

Anna Graaf, White, 0705-10 16 62, anna.graaf@white.se

Camilla Steén, Briggen, 040-38 37 20, camilla.steen@briggen.se

Utsänt av:
Daniel Skog, kommunikatör, miljöförvaltningen, tfn; 0709-342086, daniel.skog@malmo.se