Framgångsrik utställning om ungas boende blir konferens

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 13:00 CET

Med fokus på ungas bostadssituation anordnas i höst en konferens i Malmö. Anledningen till initiativet är den framgångsrika utställningen UngBo 12 som anordnades förra året för att väcka debatt om bostadsbristen bland unga. I samband med utställningen anordnades också en populär tävling där deltagarna fick skapa sitt drömboende.

UngBo-konferensen förväntas locka uppemot 150 deltagare och bostadsmarknadens alla aktörer, som under en dag ska kunna ta del av föreläsningar, workshops och diskussioner. På konferensen ska man också bygga vidare på de nätverk som bildades i samband med utställningen.

– När regeringens bostadspolitik är ett enda ekande tomrum måste vi fortsätta på vår väg att hitta nya lösningar för Malmös unga och för ett ökat bostadsbyggande. Utställningen satte fokus på det som är ett stort bekymmer för många unga i dag, bristen på bostäder. Vår konferens gör förmodligen mer för bostadsbyggandet än regeringens förslag om andrahandsuthyrningar, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06