Garaget firar 10 år med jubileumshelg 15–16 september.

Garaget firar tio år som Sofielunds vardagsrum

I tio år har Garaget varit ett extra vardagsrum för boende och besökare på Sofielund. Nu firas jubileet den 15–16 september med fest, musik, dans, poesi, teater och slajm på platsen där det är högt i tak både bildligt och bokstavligt.

Under de två dagarna blir det föreläsning om Sofielunds historia med stadsarkivarie Adam Hidestål, poesi med ”Poeten från Levanten” Hussein Hamad och Ortens bästa poet-finalisten från 2017, Ikram Abdulkadir, och workshops i allt från tryfflar och makramé till diktning.

Barnen bjuds på slajmverkstad, Teater JaLaDas föreställning moZStammen och så får de vara med att bestämma om hur Garaget ska vara i framtiden.

Ali Sabah Trio kommer att vara husband under firandet. Förutom inlednings- och avslutningskonsert ramar de in hela helgen med bakgrundsmusik.

Nära relation med besökare
Garaget har under åren aktivt jobbat med att avinstitutionalisera biblioteksrummet och att skapa en välkomnande och tillåtande miljö.
– Det är inte i första hand ett bibliotek utan en helhet som består av en öppen scen, ett kafé, en kreativ verkstad, ett bibliotek och framför allt människorna som kommer hit, säger Anders Johansson, bibliotekarie på Garaget.

Besökarna är med och skapar innehållet på Garaget. De väljer vilka medier som ska tas in – exempelvis verktyg, böcker, spel och musikinstrument, hur rummet ska användas, volontärer håller i språkcaféer, och när den ordinarie verksamheten stänger för dagen anordnar besökare kvällsarrangemang.

Den nära relationen med besökarna och området märks också under 10-årsfirandet. Då talar stammisen Muna Hassan jämsides med stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson och kommunalråd Andreas Schönström, Yalla Sofielund håller i workshops och ungdomsdansgruppen Aram Dance Theater uppträder.

Förändringar efter Malmöbornas önskemål
På Garaget utgår all verksamhet från tillgänglighet, delaktighet, ägandeskap och hållbarhet. Så kommer det även att vara i framtiden.
– Garagets kärna kommer att finnas kvar även om ytterligare tio år. Men vi förändras gradvis utifrån Malmöbornas behov och önskemål. Vi kommer fortsätta att vara en plats dit man söker sig för att komma i kontakt med andra människor och idéer, och där det är låg tröskel för att testa och förverkliga sina drömmar, säger Mats Johansson, sektionschef på Garaget.

För ytterligare information kontakta Anders Johansson, bibliotekarie Garaget, 0708–65 03 59, anders.g.johansson@malmo.se

Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se

Program lördag 15 september
12.00: Ali Sabah Trio (musik)