Ilmar Reepalu årets svenske turismopinionsbildare

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 09:31 CET

Under TUR-mässan i Göteborg 23-26 mars utses Ilmar Reepalu, kommunalråd i Malmö, till årets opinionsbildare för svensk turism- och besöksnäring. Enligt motiveringen så har han bland annat ”tydligt argumenterat för turismens betydelse för ekonomi och sysselsättning”.

I samband med TUR-mässan i Göteborg arrangerar Svensk Turism AB, Sveriges Hotell- och Restaurang företagare (SHR), Sveriges Rese- och Turistråd och Svensk Flyg ett gemensamt seminarium.
Under seminariet utses Ilmar Reepalu till Svensk turisms opinionsbildare 2005.

I motiveringen sägs:

Ilmar Reepalu har, som politisk företrädare, med stor auktoritet energiskt och konsekvent framfört turismens del i det totala näringslivet. Han har tydligt argumenterat för turismens betydelse för ekonomi och sysselsättning. Han har genom att vidga och förstärka bilden av turismen, gett den en viktig roll i samhällets utveckling och attraktivitet.

– Ilmar Reepalu är en självklar mottagare av vårt opinionspris, säger Nils Carlsson ordförande för Svensk Turism. Vi behöver fler röster som hans som kan uppmärksamma turism- och besöksnäringen och den samhällsnytta som turismen innebär för Sverige.

Prisutdelningen sker på ett seminarium den 23 mars kl. 15.00 på Svenska Mässan (Göteborg), konferensrum J1, i samband med TUR-mässan.

För information och frågor:
Nils Carlsson Svensk Turism, telefon