Fotograf Juliana Ucar

Internationell streetdancetävling i Malmö i helgen

Hip Hop Weekend, 1-3 november, är ett av de största streetdance-eventen i Norden och sätter Malmö på kartan som den hetaste streetdancestaden just nu. Tävlingen Hip Hop Weekend avslutar dansfestivalen Malmö Dance Week, som pågått under höstlovet. Under Hip Hop Weekend sker även uttagningen till Undisputed Master, världsmästerskapen i breaking, med final här i Malmö i december.

Till Hip Hop Weekend i Malmö kommer dansare i världsklass. Även den internationella domarpanelen har legendstatus i streetdancevärlden.

Några av helgens tävlande är bland de främsta inom streetvärlden. Toyin, från Washington, som bland annat vann Summer Dance Forever och har också varit domare i Juste Debout. Från Sverige tävlar multitalangen Inxi i Popping. Inxi blev uppmärksammad när hon tävlade som Sailer Moon i Vouge femme. Inxi håller workshops runt om i världen, dömer battles, dansar själv i föreställningar av kända koreografer och gör även egen koreografi.

Till Hip Hop Weekend i år kommer även systrarna Norah, Yarah och Rosa, från Nederländerna. En trio som har tagit dansvärlden med storm med bejublade framträdanden på Juste Debout Nordic och i Ellen DeGeneres talkshow i Los Angeles. Norah vann även förra årets Juste Debout Nordic Juniorkategorin, här i Malmö. Ett av de lokala hoppen för Malmöpubliken är Louie Looselegs som vann Locking-kategorin här förra året.

Tävlingarna är indelade i sju kategorier och dessutom är det uttagning till Undisputed Master, världsmästerskapen i breaking, med final på Moriskan i Malmö den 14 december i år.

Kontakt
Erik Malmberg,projektledare, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0721-834593, erik.malmberg@malmo.se

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0709-341411, birgitta.hjertberg@malmo.se