Invigning av Malmö Live - framkomligheten i området påverkas 1-5 juni

Invigning av Malmö Live - framkomligheten i området påverkas 1-5 juni

Den 4 juni invigs Malmö Live med ett stort utomhusarrangemang ute i kvarteret mellan kl 17-22. Detta påverkar trafiken och framkomligheten på Neptunigatan och Nordenskiöldsgatan under nästan hela veckan.

Upp mot 10 000 personer beräknas komma till kvarteret den 4 juni för att ta del av invigningsceremonin för Malmö Live. Programmet pågår mellan kl 17-22 på en stor scen i korsningen Neptunigatan-Nordenskiöldsgatan.

- Vi uppmanar så många som möjligt att gå, cykla eller resa kollektivt till invigningen – det kommer bli mycket folk, säger Karin Karlsson, projektledare på Malmö stad.

Cykelparkering

För att undvika att cyklar står i vägen och hindrar framkomligheten ska cyklar parkeras vid cykelparkeringarna runt Malmö C och citytunnelentréerna.

Trafikavspärrningar 1-5 juni

Redan den 1 juni kommer en del av Neptunigatan och Nordenskiöldsgatan avspärrningar 1-4 juni att stängas av för trafik när scenen börjar byggas. Den 4 juni (hela dygnet mellan kl 00-24) är Neptunigatan och Nordenskiöldsgatan avspärrningar 4 juni. Även framkomligheten på Norra Vallgatan kommer att påverkas under eftermiddagen och kvällen den 4 juni.

Bil och parkering

Den 4 juni är parkeringen i p-huset Malmö Live endast till för månadskunder, hotell- och vip-gäster. Den 1-5 juni är p-husen Godsmagasinet och Bagers Plats öppna för allmänheten. Personal från P-Malmö finns på plats för att hjälpa besökare med information kring parkeringsmöjligheter. Under dessa dagar tar man sig till p-husen Godsmagasinet och Bagers Plats via Norra Vallgatan. Om det blir fullt i dessa p-anläggningarna så hänvisar P-Malmö till följande p-hus:

- Petri p-hus, Mäster Nilsgatan, karta.
- Malmö Museum, Malmöhusvägen, karta.
- Södra Neptunigatan, karta.
- Skeppsbron, för karta karta.

Res kollektivt till Malmö Live

Under invigningsdagen den 4 juni påverkar evenemanget och avspärrningarna även kollektivtrafiken. Busshållplats Anna Lindhs plats och Orkanen dras tillfälligt in. När invigningen är slut vid 22-tiden och alla ska hem finns det risk för trängsel vid entréerna till citytunneln vid Bagers och Anna Lindhs plats. Tågresenärer uppmanas därför att undvika dessa entréer och istället gå bort till centralstationen.

Det kommer att finnas personal i gula västar som hjälper till vid Anna Lindhs och Bagers plats, på tågperrongerna och vid biljettautomaterna, där det kan väntas köer. Skånetrafiken tipsar om att man kan köpa biljett i förväg med Skånetrafiken-appen.

Om Malmö Live

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program.

Den 4 juni invigs platsen gemensamt av Malmö stad och Clarion Hotels, och den 28 augusti öppnar konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleds.
Läs mer om Malmö Live på www.malmolive.se