Falafel-VMs mest långväga deltagare, Taguchi Naoto och Ayako Hina, driver till vardags restaurang Gold Falafel i Osaka i Japan. ”Vår logga är en korsning mellan en egyptisk sfinx och vår beagle."

Japanerna som tävlar i Falafel-VM i Malmö!

Tisdag den 12 juni firar hela världen Internationella Falafeldagen och nu på lördag, den 16 juni, hålls för första gången en Falafelfestival och ett Falafel-VM i Malmö. Var annars? Det är ju Malmö som är ”The Falafel Capital of Scandinavia”!

Ett hemligt artistframträdande med falafeltouch, falafelkonst, foodtrucks och andra aktiviteter, samt 15 falafelföretagare från olika länder som tävlar i International Falafel Award™ på piazzan framför Malmö Konsthall. Det är vad vi kan vänta oss på lördag.

Kampens mest långväga deltagare, Taguchi Naoto och Ayako Hina driver till vardags restaurang Gold Falafel i Osaka, Japan:

- Första gången vi hörde talas om International Falafel Award™ var på Instagram, säger Taguchi Naoto. Vi har aldrig varit i Sverige tidigare och bestämde oss för att ställa upp. Falafeln som företeelse är rätt okänd här – i hela Japan finns det bara omkring 10 falafelställen. Nu hoppas vi förstås att vår Osaka-variant, tillagad med mycket kärlek, ska falla juryn i smaken och leda oss till vinst i Malmö.

Festivalen och tävlingen, med olika delmoment, pågår mellan kl 9 och 17 den 16 juni. I VM-juryn sitter meriterade kockar och matexperter, varav Zeina Mourtada som driver den flerfaldigt prisbelönade matbloggen Zeinas Kitchen. Zeina bor i Stockholm men är delvis uppvuxen i Malmö. Hennes föräldrar kommer från Libanon, där de gröna kikärtsbollarna också är högt älskad vardagsmat. Zeina Mourtada tror på matens kraft att förena människor och ser stort fram emot att få utse världens bästa falafel i Malmö på lördag:

- En riktigt god falafelboll ska vara frasig på utsidan och saftig inuti. Den får absolut inte vara torr! understryker Zeina. Konsistens och smak är A och O. Nyfriterad, varm, vällagad falafel är en delikatess. Ska man tro min mamma så är det absolut förbjudet att servera allt annat än en urtraditionell falafel. Det är tur att det är jag och inte hon som sitter i juryn! skrattar Zeina.

Malmö Stad är med och stöttar festen:

- Från Malmö Stads sida tror vi att en falafelfestival och International Falafel Award™ har stor potential att bli en årligt återkommande folkfest, säger Karin Tingstedt, projektledare för evenemang på Malmö Turism.

För att göra Malmöborna uppmärksamma på den kommande festivalen delar arrangörerna ut gratis falaflar mellan kl 11 och 16 på Ammo Falafel på torget framför Triangeln på Internationella Falafeldagen den 12 juni. Antalet falaflar är begränsat till 400 - först till kvarn! Uppge att du kommer på Falafelfestivalen den 16 juni, gilla sidan och njut av en gratis falafel. Mer? Se Gratis falafel på Internationella Falafeldagen 12 juni. Tagga bilder på din gratis falafel med #falafeldagen och #falafelfestivalen.

Om Falafelfestivalen och International Falafel Award™

• Initiativtagare: Kocken Titti Qvarnström, med en stjärna i Guide Michelin, samt falafelboksförfattarna och matprofilerna Pierre Orsander (Burgarnatten, Alltomburgare.se, Skitgott.se) och Jonathan Burns (Flexeats).
  • Konferencier: Malmörestauratören Sadoo Iskandarani vars farfar tog falafeln till Malmö.
  • Tävlande: Gold Falafel (Japan), Nordisk Falafel, Falafel Factory, Ahaaa Arabic Cuisine och Faour (Danmark) samt Falloumi (Stockholm) och Babylon Grill, Toppgrillen1, Falafel Street Food, Falafel by Youssif, Jalla Jalla, Campus Kebab, Falafel Kungen, Shawarma City + Sofra (Malmö).
  • Jury: Zeina Mourtada (Zeinas Kitchen), Sandra Mastio (restaurangägare, Sveriges Mästerkock 2015), Matan Levy (köksmästare Idala Gårdskrog), Titti Qvarnström och Pierre Orsander.
  • Inträde: Noll!
  • Program: Dagen kommer även att bjuda på musik, konst och andra aktiviteter. Bl a blir det ett hemligt artistframträdande. Låtens musikvideo spelades in i ett falafelhak. Kan du gissa vilken artist det är…? Se Falafelfestivalens program.
  • Sociala medier: www.facebook.com/falafelfestivalen + #falafelfestivalen

Kontakt:

Karin Tingstedt, Projektledare Evenemang Malmö Turism, 0708-63 30 83, karin.tingstedt@malmo.se

Jonathan Burns, Event och program, jonathan@falafelfestivalen.se

Pierre Orsander, Press och marknadsföring, pierre@falafelfestivalen.se