Huvudbyggnaden på Katrinetorp Landeri i Malmö. Foto: Ralf Turander

​Julfirande på Katrinetorp med marknad och musik

Julmarknaden på Katrinetorp Landeri i Malmö den 8-10 december bjuder på tradition med moderna inslag. Här finns hantverk, blommor, mat och antikviteter i juldekorerad gårdsmiljö från 1800-talet. Servering, jullekar, musik och aktiviteter både ute och inne, för stora och små besökare, i dagarna tre.

Ponnyridning, tomte, fiskdamm, chokladhjul och klätter- och hoppvänliga halmbalar för barn, alla dagar. Dans kring granen för stora och små lördag och söndag, med musikanterna Lina och Johan. Malmös Lucia 2017, Caroline Lindén, kommer med tända ljus, tärnor och stjärngossar i traditionellt luciatåg på lördagen.

Årets julmarknad på Katrinetorp är den sjuttonde i ordningen. Till nyheterna hör kabarén Titta det snöar! – stämningsfulla julsånger i lekfulla arrangemang, varvade med varma och personliga berättelser om julen förr och nu – med Louisa Lyne, Andreas Eldéen och Melker Sörensen, som ackompanjeras av Annika Bjelk på flygel. Föreställningen (ca 30 minuter) spelas på utomhusscen vid fyra tillfällen, fredag och lördag. Julsånger blir det också med kören Grannlåt, teckenkören Grebborna och Spårvägens musikkår. I allén tänds hundratals marschaller när mörkret faller.

Julmarknadens utställare finns både ute och inomhus. I marknadsstånden finns bland annat kvalitetshantverk som handstöpta ljus, halmslöjd, korgmakeri, fårskinnsprodukter, träslöjd och handstickat, men också antikviteter, blommor, ost, korvar, marmelad, honung och bröd.

Under alla tre dagar finns också tillfälle att uppleva de restaurerade, kulturhistoriska 1800-talsinteriörerna på Katrinetorp, med dekorationsmålningar och tidstypiskt möblemang i empirestil. Servering både inne i huvudbyggnaden och i det juldekorerade växthuset. Föreningen Katrinetorps Vänner öppnar sin korvstuga och grillar på gårdsplanen.

Fredag 8 december

Teckenspråkskören Grebborna uppträder kl 13.30
Julkabarén Titta det snöar! kl 14 och 15.30

Lördag 9 december

Julkabarén Titta det snöar! kl 12 och 15
Dans kring granen kl 12.45 och 14.30
Körsång med Grannlåt kl 14
Malmös Lucia med sång, ljus och luciatåg kl 16

Söndag 10 december

Dans kring granen kl 11.30, 13 och 15
Spårvägens musikkår kl 12.30 och 13.30

Öppettider

fredag kl 12-20, lördag-söndag kl 10-17

Entré 80 kr/person, fri entré för barn under 15 år. Parkeringsavgift 20 kr/fordon.

Adress

Katrinetorps allé 1 (intill Svågertorp, på andra sidan Trelleborgsvägen)

Kontakt

Mats Bohman, intendent, Katrinetorp Landeri, 0709-34 24 05, mats.bohman@malmo.se