​Klart för renovering av Heleneholms sporthall

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2019 18:00 CEST

Heleneholms sporthall är en av Malmös mest välbesökta med mycket föreningsverksamhet där basketklubben Malbas är den allra största föreningen. Men byggnaden, som är uppförd 1962, har med tiden fått renoveringsbehov. På onsdagens sammanträde beviljade därför kommunstyrelsen 49 miljoner kronor till ombyggnationer med solceller på taket.

Heleneholms sporthall används dagligen av föreningar och skolor, och är en populär plats för sportevenemang med sin höga publikkapacitet. Varje år hålls det ett flertal tävlingar här i bland annat kampsport, fäktning, parasport och volleyboll.

Renoveringen som nu fått grönt ljus är omfattande och kommer att pågå i ett år. I samband med ombyggnationen kommer det att göras justeringar så att lokalerna blir bättre anpassade till verksamheten, men sporthallen kommer fortsatt att vara en av stadens största publika sporthallar.

Byggstarten är planerad till våren 2020.

– Heleneholms sporthall är populär och välanvänd och får nu ett välbehövligt lyft för att kunna vara till glädje för många under lång tid framöver. I en stad med ett aktivt och levande idrotts- och föreningsliv behövs satsningar som den här, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

(Ärende 9)