Jul i City 2017. Foto: Sanna Dolck

Ljusinstallationer, kärleksbänk och värmande underhållning på Gustav Adolfs torg!

Den 25 november startar Jul i City - årets stora jularrangemang i Malmö. Gustav Adolfs torg fylls med vintrig magi och ljus i olika slags former. Under en månad kan Malmöbor och besökare värma sig i en ljusterapitunnel, designa julbelysningen i träden, posera i Malmös största julkort, njuta av musik och umgås i dometältet.

- Jul i City ska vara en mötesplats för omtanke och gemenskap. I år har ljuset en central plats och ska lysa upp vintermörkret med flera lekfulla ljusinstallationer, säger Mia Hansson, projektledare på gatukontoret.

Fyra av ljusinstallationerna är interaktiva. Kärleksbänken är en bänk där två personer kan sitta och hålla varandra i handen och genom det aktivera ljus i träden på Gustav Adolfs torg. Det finns möjlighet att ”designa” belysningen i träden genom att dra i olika spakar. Det går även att påverka ljusen genom att trumma på en trumma och dansa på ett lysande golv.

Frusna besökare kan tina upp sig i vintermörkret i en nio meter lång ljusterapitunnel som avslutas med en värmedusch. De som äger en vinterjacka som inte används kan skänka den genom att hänga den på Wall of Kindness för de som saknar jacka.

- Jul i City ska vara en plats där alla, oavsett om man firar jul eller inte, kan få en stunds avkoppling från det som pockar på ens uppmärksamhet under denna del av året, säger Mia Hansson.

På helgerna kommer underhållande julklappar att presenteras i form av ett fullmatat scenprogram. Varje helg bjuder på nya framträdanden. Det blir allt från konserter med kör Utopi och Malmö Regnbågskör, eldakrobatik med Pangea Scenkonst, boktips med Bushwick Book Club, husmorstips med Historiskan och nycirkus till ett ljudperformance av Nordpolens Cocktailbar.

Dessutom blir det sagoläsning och umgänge vid en mysig lägerplats i dometältet, försäljning av soppa och vintermat från en food truck, Malmös största och sötaste julkort där det går att posera och ta bilder och karuseller för de små där förskolebarn får åka gratis mellan kl 11-14 måndag till fredag. I samband med Jul i City anordnar Malmö Citysamverkan Tomten och Tomtens hus som kan besökas på Södra Tullgatan mellan 2-23 december, torsdag till söndag kl 12-16.

Jul i City invigs den 25 november kl 16.00. Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) håller tal och kommunfullmäktiges ordförande Kent Andersson (S) kröner Malmös Lucia 2017. Det blir även eldfakir-konster och trolleri. Invigningen avslutas med att Lucia med följe sjunger. Missa inte pressträffen i dag, fredag 24 november kl 14 på Kompanihuset, då årets Lucia avslöjas.

Jul i City har öppet 25 november – 23 december, kl 11-19, förutom 25 november då öppettiden är kl 16-19 och 23 december då öppettiden är kl 11-15. Underhållning ges kl 14-18 lördag-söndag samt kl 14-18 fredag 22 december.

Läs programmet i sin helhet på malmo.se/jul

Kontaktuppgifter

Mia Hansson, projektledare, gatukontoret, Malmö stad, Mia.Hansson@malmo.se, 070-934 13 65
Adrian Hörnquist, kommunikatör, gatukontoret, Malmö stad, adrian.hornquist@malmo.se, 0734-009620