Malmö får pris för långsiktiga insatser för hållbar utveckling

Malmö 2011 11 11

Malmö tilldelas i dag pris för stadens långsiktiga arbete för en hållbar utveckling. Priset delas ut av den norska stiftelsen Idébanken och ges till fyra nordiska kommuner som har utmärkt sig inom hållbar utveckling.

Malmö får priset för stadens höga målsättningar och för att visionen om en hållbar utveckling finns inom alla områden. Den kontinuitet som finns i Malmö och som är så framgångsrik finns inte i många andra städer. Stadens breda arbete som innefattar konkreta miljö- och samarbetsprojekt, forskning och utbildning uppmärksammas också.

Utöver Malmö får också Stavanger och Tingvoll i Norge ta emot pris, liksom Samsø i Danmark.

Idébanken har funnits sedan 1987 och blev en stiftelse 1992. Syftet är att medverka till samhällsförändringar där ”sociala mål och miljö- och resursansvar är prioriterade före ekonomiska och materiella nivåer”. Priset delas ut för första gången i år.

– Återigen påminns vi om att Malmö är en av de världsledande städerna när det gäller hållbar utveckling, en liga som vi gärna leder tillsammans med våra nordiska grannar. Här har vi fyra goda exempel som alla kan bidra med viktiga erfarenheter och kunskaper till andra, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

Prisutdelningen äger rum i Oslo och kommunalrådetKarolina Skog(MP) är på plats för att ta emot Malmös pris.

– Det är fantastiskt roligt att få ta emot ett pris som lyfter fram långsiktighet och bredd i vårt miljöarbete. Att vi angriper miljöfrågan från flera håll samtidigt är en framgångsfaktor, säger Karolina Skog (MP), kommunalråd med ansvar för framtidens trafik.

– Återigen ett bevis på att våra tre rödgröna partier lyckats göra Malmö mer hållbart. Det är en mycket prioriterad fråga att göra Malmö hållbar ur alla perspektiv och ett pris av detta slag är en uppmuntran för alla som gör viktiga insatser för denna utveckling, säger Anders Skans (V), gruppledare.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Karolina Skog, 0734-26 44 64

Anders Skans, 040-34 10 63

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06

I den bifogade filen finns ett pressmeddelande från stiftelsen Idébanken.