Malmö Museer ställer ut i Seved

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 08:00 CET

Ett nytt fotogalleri öppnar i Seved. Bakom verksamheten står Malmö Museer i samarbete med Sevedsfotografer och bostadsföretaget MKB. Tanken är att under kommande år samla in och ställa ut fotografi med anknytning till området. Den 17 december, i samband med vinterfesten i Seved, slår galleriet upp sina dörrar för första gången.

Först ut är museets egen fotograf, Andreas Nilsson, som visar porträtt av Sevedsbor tagna under den gångna hösten. Hans bilder är en del av museets arbete med samtidsdokumentation.

– Det är roligt att jobba i Seved, eftersom många känner igen mig nu, säger Andreas Nilsson. Jag trivs här. Det blir lite snack när man kommer hit och det ena mötet leder till nästa vilket i sin tur leder till nya bilder.

Förutom att museets egna fotografer ställer ut kommer bilder tagna av lokalt boende och verksamma fotografer att visas i galleriet framöver. Men även andra intresserade har möjlighet att ställa ut, eller bidra med bilder från Seved till museets samlingar.

– Seved har under många år varit i fokus av olika anledningar. Då jag hörde att museet var intresserade av området för att de saknade bilder härifrån såg jag en chans att bidra med en mer objektiv syn på Seved än den som många gånger visas i medierna, säger Jacques Montel, en av fotograferna i Seved.

– Jag vill dela med mig av den kulturella mångfalden som råder på Seved. Men också dela med mig av mina kunskaper till de som bor här genom att exempelvis anordna workshops i fotografi och fotoutställningar.

Utställningsverksamheten kommer att drivas på ideell basis av Sevedsfotograferna i första hand, med stöd från museet. Arbetsnamnet för projektet är © Seved och det är även namnet på galleriet som är inhyst i en av MKBs lokaler, vid Sevedsplan.

Vernissage tisdag den 17 december mellan klockan 14–19 Galleri © Seved, Sevedsgatan 6.

För mer information kontakta:
Anna Gullmark, chef för Fotoenheten, Malmö Museer – 076 - 870 41 89
Andreas Nilsson, fotograf, Malmö Museer – 073 - 435 38 54
Jacques Montel, Sevedsfotograferna, – 0734 -177617

Sevedsfotograferna har startat © Seved på Facebook samt Instagram #sevedsfotograferna

Malmö kulturförvaltning består av sex institutioner: Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum, Malmö Kulturskola, Malmö Museer, Stadarkivet och Stadsbiblioteket. Enheterna Kulturstöd, Sommarscen Malmö och Kultur för barn och unga ingår i kulturkansliet som är den centrala administrationen för kulturförvaltningen.