Malmö står åter som värdstad för hockey i världsklass

Den 28 mars – 4 april 2015 arrangeras 2015 IIHF Ice Hockey Women´s World Championship - dam-VM i ishockey på Malmö Isstadion och i Rosengårds Ishall. Den 17 september 2014 släpps biljetterna via ticnet.se.

De åtta främsta damhockeynationerna drabbar samman i Malmö, av dem var minst sju deltagare i OS 2014. Räkna därför med att få se damishockey i toppklass. I grupp A spelar regerande världsmästarna USA, regerande OS-mästarna Kanada samt Finland och Ryssland. I grupp B spelar Schweiz, Sverige och Tyskland samt ett kvallag (om det blir Japan eller Tjeckien avgörs senare i höst).

– Välkommen till Malmö och dam-VM. Vi är väldigt stolta och hedrade över att återigen få arrangera en IIHF-turnering i Sverige, säger dam-VM:s generalsekreterare Mikael Haglund.

– Dam-VM i ishockey är en naturlig fortsättning på Malmös hockeysatsningar. Damhockeyn är redo att ta nästa steg i sin utveckling och vi är glada att hockeyförbundet har valt som ort för sitt största damevenemang genom tiderna, säger Andreas Meimermondt, evenemangschef fritidsförvaltningen.

Damernas VM har spelats i Sverige en gång tidigare, 2005. Spelplatser då var Himmelstalundshallen i Norrköping och Cloetta Center i Linköping. Sverige erövrade då VM-brons.

– Med de goda erfarenheterna vi fått av arrangemanget av junior-VM 2014 känner vi oss nu redo att ta emot världens bästa damspelare som ska göra upp om VM-guldet 2015, säger dam-VM:s generalsekreterare Mikael Haglund.

Biljetter

För matcherna i Malmö Isstadion säljs dagsbiljetter. En dagsbiljett ger tillträde till den dagens alla matcher vilken kostar 120 kronor i gruppspelet och i kvartsfinalerna. Biljett till semifinalerna kostar 170 kronor och finaldagens matcher kostar 225 kronor. Biljetterna till matcherna i Rosengårds Ishall kostar 60 kronor. I gruppspelet spelas 3 matcher per dag i Malmö Isstadion och 1 match per dag i Rosengårds Ishall. Biljetterna släpps den 17 september och säljs via ticnet.se.

Grupp A
Kanada
Ryssland

Grupp B