Malmö står värd för årets cykelkonferens

Malmö står värd för årets cykelkonferens

Varje år anordnar Sveriges Kommuner och Landsting en cykelkonferens tillsammans med Trafikverket och en värdkommun. I år har Malmö fått äran att arrangera konferensen den 3-4 juni. Under konferensen pågår även kampanjen Inga löjliga bilresor med utställningen Cykla! vid Södertull.

Årets cykelkonferens kommer att öppnas av kommunalrådet Karolina Skog (MP). Konferensens huvudteman är ledarskap för den framtida attraktiva cykelstaden och stadsplanering för stärkt cykeltrafik. I samband med öppningen kommer dessutom ett helt nytt cykelinitiativ att presenteras.

När: 3-4 juni 2014.
Var: Slagthuset, Malmö.

Utdrag ur programmet:

3 juni:

Kl. 10.00
Öppning av konferensen - Välkomna till Malmö.

Kl. 10.15
Vad krävs för att skapa attraktiva cykelstäder? Föreläsningar och paneldebatt.

Kl. 13.00
Stadsplanering för stärkt cykeltrafik. Föreläsningar och paneldebatt.

Kl. 16.10
Så arbetar Malmö stad för ökad cykling.

4 juni:

Kl. 08.30
Malmö stad arrangerar cykelturer för alla deltagare. ”Zlatan-Zlingan”, ”Halvvägs till Danmark” och ”Nördturen” är tre av de turer som konferensens deltagare kan följa med på.

Kl. 14.20
Cykelstaden med människan i centrum

Kl. 15.00
Konferensen avslutas.

Under konferensen pågår även Malmö stads kampanj Inga löjliga bilresor med utställningen Cykla! vid Södertull. Det är femte gången som kampanjen anordnas med syftet att få fler att välja cykeln framför bilen för kortare resor (mindre än 5 km). Utställningen Cykla! visar upp Malmös cykelhistoria och annat som gör Malmö till en av världens bästa cykelstäder. Kampanjen innehåller även en tävling där Malmös cyklister uppmanas att ta en bild på sin cykel och ladda upp på kampanjens Facebooksida eller på Instagram med hashtaggen #ingalojligabilresor. Varje dag utses en ny vinnare som får en finfin cykel. Totalt delas 16 cyklar ut under kampanjen som pågår till den 15 juni.

Vid frågor kontakta:

Björn Wickenberg, chef trafikmiljöenheten gatukontoret, 0709 – 34 12 79 (Om konferensen)

Sara Forslund, projektledare gatukontoret, 0709 – 34 21 94 (Om Inga löjliga bilresor)

Mer information:

Hela programmet för Cykelkonferensen finns här

Inga löjliga bilresors kampanjsida på Facebook

Fastighets- och gatukontoret: Adrian Hörnquist

Kommunikationsansvarig Malmöfestivalen Malmöfestivalen 2024 0734-00 96 20