Malmö stad och IKEA ingår köpeavtal

Malmö stad och IKEA ingår köpeavtal

IKEA Sverige köper mark av Malmö stad för uppförandet av ett hotell i anslutning till den nya mötesplatsen Hubhult. Idag godkände tekniska nämnden ett avtal om försäljningen på tomten som omfattar 8 000 m2 markareal för en köpeskilling på 25 280 000 kronor.

I anslutning till IKEA varuhuset, väster om Pildammsvägen, ligger verksamhetsområdet Vintrie Park som en del av Hyllie utbyggnadsområde. I oktober 2013 köpte IKEA 33 000 m2 mark för uppförandet av en kontorsbyggnad och kommande mötesplats. Kontoret, som fått namnet Hubhult, står färdigt i september 2015. Det nu aktuella köpeavtalet som utgör 8 000 m2 mark ligger i anslutning till kontoret, där det planeras för ett hotell.

– Med ett hotell i närheten av Hubhult visar IKEA fullt ut sin satsning i södra Malmö. Det bidrar till tillväxt och ytterligare attraktionskraft för Hyllie men stärker även platsens internationella och klimatsmarta profil, säger Klas Johansson, fastighetsdirektör i Malmö stad.

Vintrie Park ligger i södra delen av det starkt växande utbyggnadsområdet Hyllie. Med en tågstation här som ligger 12 minuters restid från Kastrup attraheras många företag till platsen som ser tillgänglighet i regionen och närhet till resten av världen som en fördel.

– Vi räknar med att vårt nya kontor och mötesplats kommer att ha många besökare från andra IKEA enheter runt om i världen och vi vill kunna erbjuda dem en enkel och trevlig upplevelse när de är i Malmö, säger Anders Hall, VD på IKEA Fastigheter AB.

Köpeskillingen för markområdet utgör 25 280 000 kronor, vilket motsvarar 3 160 kronor/m2 BTA (bruttototalarea). IKEA tillträder marken 1 mars 2016.

KONTAKTPERSONER FÖR VIDARE INFORMATION

Klas Johansson, fastighetsdirektör, Malmö stad