Malmöfestivalen till Posthusplatsen

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 14:15 CET

Malmö 2010 01 13

Med ambitionen om att ständigt utveckla Malmöfestivalen har kommunstyrelsen beslutat att Posthusplatsen ska bli en del av Malmöfestivalen 2010. I gengäld kommer Folkets Park och festivalstråket längs Kaptensgatan, Torpgatan och Spångatan att utgå, bland annat på grund av kommande förändringar som rör de permanenta aktiviteterna i Folkets Park.

Posthusplatsen är tänkt att bli en brett inriktad mötesplats för mat, musik och kultur samt ha minst en scen och en temporär restaurang. På så vis ska det nya festivalområdet motsvara programinnehållet i Folkets Park. Under 2010 kommer Posthusplatsen att vara ett festivalområde på prov, men kan på sikt bli en permanent del av festivalen, vilket möjliggör ett förändrat programutbud eftersom vattenrummet i området kan utnyttjas som festivalarena.

Malmöfestivalen kommer att förändras på flera sätt. Bland annat kommer Södergatan att bli både mat- och marknadsgata. Området för ekologisk och närproducerad mat, den så kallade ”Reko-zonen”, kommer att utökas. Hamngatan kommer att bli festivalens ”konstgata”, med satsningar på form och design, när Spångatan inte längre är en del av festivalen. Upplägget med programinriktade scener kommer att upphöra, vilket bland annat innebär att ungdomsprofileringen för scenen i Raoul Wallenbergs Park kommer att användas för ett mer blandat program.

Den miljöprofilering av Malmöfestivalen som påbörjades 2009 kommer att fortsätta utvecklas under 2010. För detta arbete tilldelas tekniska nämnden en och en halv miljon kronor av kommunstyrelsen.

– Malmöpanelens undersökning nyligen visade att en mycket stor majoritet av malmöborna gillar Malmöfestivalen, som lockar nästan en och en halv miljon besökare varje år. Att Posthusplatsen nu blir en del av festivalen är ett bra sätt att upptäcka en ny betydelsefull av staden, som kommer att hamna än mer i fokus när Citytunneln öppnar nästa år, säger Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande (S).

Ilmar Reepalu 040-34 10 02

Julia Janiec, stabschef, 0705-97 07 47