Media Evolution City – vinnare av Årets Stadsbyggnadspris 2012

Årets Stadsbyggnadspris 2012 gick till Media Evolution City i Västra hamnen. Byggherre är Wihlborgs Fastigheter AB med Juul & Frost som arkitekter.

Priset delades ut på Stadsbyggandets dag som i år avhölls på Malmö Börshus. I år firar Stadsbyggandets dag med Stadsbyggnadspriset 30-årsjubileum. Totalt har 39 priser delats ut sedan starten 1982. Kommittén för Årets Stadsbyggnadspris hade också nominerat bostadsprojektet Hammars Park med arkitekter Fojab AB och Jais Arkitekter. Byggherre här är MKB Fastighets AB och JM.

Årets Skyltpris gick till Möllans Ost vid Möllevångstorget. Skylttillverkare är Accus Ljusreklam AB i Malmö. Årets Gröna Lans gick till bostadshuset HSB Brf Hilda i Rosengård. Dessutom utdelades ett hedersomnämnande för bostadshuset vid Södra Promenaden 57 med familjen Sevelin-Eliasson som byggherrar och Kristina Orre som arkitekt.

Samtliga klassvinnare erhöll Malmö stads diplom och den s k best in show – vinnaren erhöll dessutom en bronsplatta att pryda huset med.

Dagen öppnades med ett inledningsanförande av ordföranden i Stadsbyggnadsnämnden Carina Svensson och stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson. Huvudanförandet med titeln Om udstillingen New Nordic Arkitektur och Identitet på Louisiana hölls av arkitekten Michael Asgaard Andersen. Dagen avslutades med sedvanlig visning av de belönade projekten.

Alla utlåtanden och högupplösta bilder på de belönade objekten finns att hämta på malmo.se/stadsbyggnadspris

För ytterligare information kontakta:

Göran Rosberg

sekr i kommittén för Årets Stadsbyggnadspris