​MKB-lägenheter på klassisk mark

​MKB-lägenheter på klassisk mark

Nu byggs MKB-lägenheter på den historiska Rörsjötomten vid St Pauli kyrka, där Dahlgrenska stiftelsen tidigare låg. 166 hyresrätter, LSS-boende, restaurang och kafé ska inrymmas i kvarteret. På torsdagen blev bygglovet klart stadsbyggnadsnämnden.

Platsen har legat tom sedan den pampiga stiftelsebyggnaden revs på 1970-talet, men det nya huset ska följa den gamla tomtindelningen längs det så kallade instutitionsstråket, med en förgård ut mot Drottninggatan. Ett järnstaket som minner om den gamla byggnaden ska bevaras så långt det är möjligt.

MKB:s fastighet är resultatet av en arkitekttävling med parallella uppdrag. Planerad inflyttning för de 166 lägenheterna – flest ettor men upp till femrummare – är sommar eller höst 2018. Det blir också plats till lokaler och kafé med uteservering mot Kungsgatan.

Bygglov gavs på torsdagen för ytterligare ett stort MKB-projekt. Framför Victoria park, ut mot Annetorpsvägen, byggs fem hus i fyra plan plus en indragen étagevåning. Husen rymmer totalt 105 lägenheter, varav 15 enrummare och resten tvåor och treor. Inflyttningen är beräknad till slutet av 2017.

– Det är två stora MKB-projekt som nu kan dra igång, som ger många välbehövliga och efterlängtade lägenheter, säger Karolina Skog (MP), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– I Malmö ska alla kunna bo och MKB bygger nu ett nytt hus med både små och stora hyreslägenheter mitt i centrum. Med det här beslutet har vi beviljat bygglov för 341 hyresrätter i dag, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Karolina Skog, 0734-26 44 64

Sofia Hedén, 0703-56 41 68