Musiken i fokus i årets Sommarscenprogram för familjen

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 08:30 CEST

Oud och daf, rim och ramsor, allsång i nytt format och elektroniska artefakter. Sommarscens familjeprogram presenterar i år musik av olika slag. Programmet bjuder även på böjlig dans, dockteater och ett unikt gästspel specialskrivet för Sommarscen med Cirkus Imago live, kända från SVT. Som gör en turné i Malmös parker.

På tisdag den 18 juni drar Sommarscens turnérande familjeprogram igång och årets program bjuder på mycket musik.

”Malmö har så mycket spännande lokal musik i olika riktningar och genrer, vilket är viktigt att visa även för unga och barn. Musik behöver inte vara på ett visst sätt för att det ska tilltala barn.  Experimentlustan och kärleken till musiken är det som är viktigt att förmedla. Musik är också gränsöverskridande på många olika sätt.”

Säger Heléne Westberg som bokat årets program för barn- och familj.

Musiken

I Marhaba Hej! möts musik från Mellanöstern och Sverige med Nadin al khalidi och Gabriel Hermansson, musiker från bland andra bandet Tarraband. Teater Konkarong återvänder, från Glömskan i norr, med en interaktiv allsångsföreställning. De liveloopande ljudtrollkarlarna i bandet Lur gör en unik föreställning för Sommarscen där staden är både scen och ljudkälla med hemmagjorda instrument, leksaker och skrot. På Pildammsteatern blir det rytmisk konsert med rim och ramsor när Fröknarna Klack möter slagverksgruppen Trummhinnorna.

Övrig scenkonst

Först ut på Sommarscensturné är Expressteatern med den nyskrivna föreställningen Badet, en levande stumfilmsteater inspirerad av Esther Williams om människors längtan och förväntan inför sommaren. Förutom spännande musikakter gästas Sommarscens turnéprogram av några godbitar från andra delar av landet. Med Dockteatern Tittut, från Stockholm, får publiken stifta bekantskap med två lurviga gorillor i Nu är vi gorillor låssas vi efter Barbro Lindgrens bok med samma namn. En berättelse om syskonkärlek och fantasins magiska värld. I den lekfulla dansföreställningen Böjligheter möjligheter, som rör sig på, under och runt bågformade klossar, får vi senare i sommar möta Embla dans och teater från Göteborg. För den minsta publiken gästar Teater Sagohuset med uppföljaren Mera Max som bjuder på en suggestiv Maxupplevelse, där allt är kors och tvärs.

Sommaren avslutas med ett unikt gästspel specialskrivet för Sommarscen Malmö, Cirkus Imago Live, känt från SVT, där publiken får möta favoriterna Dag och Anna på jakt efter nya cirkusnummer! Gästspelet är ett samarbete med produktionsbolaget MINT från Malmö.

SOMMARSCENS BARN- OCH FAMILJEPROGRAM den 18 juni-10 augusti 2013

BADET MED EXPRESSTEATERN

18-20 juni kl 10 och 14 turné i Malmös parker

NU ÄR VI GORILLOR LÅSSAS VI MED DOCKTEATERN TITTUT

25-29 juni kl 10 och 14 turné i Malmös parker

ALLSÅNGER FRÅN GLÖMSKAN MED TEATER KONKARONG

2-6 juli kl 10 och 14 turné i Malmös parker

MARHABA HEJ! – EN MUSIKALISK BERÄTTELSE OM VÄNSKAP

9-13 juli kl 10 och 14 turné i Malmös parker

LUR

16-20 juli kl 10 och 14 turné i Malmös parker

BÖJLIGHETER MÖJLIGHETER MED EMBLA DANS & TEATER

23-27 juli kl 10 och 14 turné i Malmös parker

FRÖKNARNA KLACK OCH TRUMHINNORNA

Lördag 27 juli kl 14 Pildammsteatern

MERA MAX MED TEATER SAGOHUSET

30 juli-3 augusti kl 10 och 14 turné i Malmös parker

CIRKUS IMAGO LIVE

6-10 augusti kl 14 och 19 turné i Malmös parker

För mer information kontakta:

Helene Westberg, producent barn- och familjeprogrammet,

helene.westberg@malmo.se

Jessica Nilsson, presskontakt 0736 71 18 60, jessica.c.nilsson@malmo.se

Läs mer om Sommarscen Malmö på: www.sommarscen.se

Malmö kulturförvaltning består av sex institutioner: Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum, Malmö Kulturskola, Malmö Museer, Stadarkivet och Stadsbiblioteket. Enheterna Kulturstöd, Sommarscen Malmö och Kultur för barn och unga ingår i kulturkansliet som är den centrala administrationen för kulturförvaltningen.