Näst intill futtigt Satsningen på Malmöområdet är alldeles för otillräcklig

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 16:52 CEST

- För att utvecklingen i Malmöområdet och Skåne inte ska bromsas och gå i stå så behövs det att regeringen orkar ta beslut om stora och nödvändiga infrastrukturprojekt.

- I det perspektivet är de satsningar som infrastrukturminister Åsa Torstensson idag presenterat näst intill futtiga.

Det säger kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Ilmar Reepalu (s) med anledning av regeringens besked om vilka infrastruktursatsningar man vill göra i storstäderna under de närmaste åren.

- Utan tre tidigare stora och avgörande beslut hade Malmö och Skåne inte varit där vi är idag. Det handlar om Öresundsbron som förhalades i tre år av den borgerliga regeringen men som äntligen kunde förverkligas när vi åter fick en socialdemokratisk regering. Ett annat jättestort projekt är Citytunneln, där den socialdemokratiska regeringen orkade fatta ett beslut om tio miljarder kronor. Och det tredje var Yttre Ringvägen, ett projekt på 1,5 miljarder kronor som dåvarande näringsministern Björn Rosengren drev igenom, säger Ilmar Reepalu.

- Nu krävs en fortsättning i samma skala. Såväl vägtrafiken som järnvägstrafiken i Malmöområdet präglas av allvarliga och samhällsskadliga kapacitetsproblem. Därför behövs skarpa beslut som ger möjlighet att planera framåt och av detta ser vi dessvärre väldigt lite i det förslag som regeringen presenterat idag. Och vad man vill i ett längre perspektiv är fortfarande höljt i dimmor, säger han.

Ilmar Reepalu 070514 02 91

Julia Janiec, stabschef 0705 97 07 47