Nordens största konferens om utomhuspedagogik i Malmö

I samarbete med Malmö högskola och Region Skåne är Malmö stad värd för den nordiska konferensen Ute är inne som tar plats i Malmö 29-30 september. Över 900 skolledare och pedagoger från förskolan, grundskolan och gymnasieskolan deltar för att lära sig mer om hur man kan flytta lärandet ut i natur- och stadsmiljö.

Konferensen arrangeras av Utenavet - nationellt nätverk för främjande av utomhuspedagogik, och har i år stadens utemiljö i centrum. Inspiration hämtas från havet, kulturlandskapet, parker, torg och andra spännande platser.

- Vi vill visa upp att utomhuspedagogik även kan bedrivas i en stad, i den urbana miljön och inte endast i naturen utanför stadens gränser, säger Åsa Hellström, projektledare för Ute är Inne på Miljöförvaltningen i Malmö stad.

- Det är fantastiskt att konferensen denna gång genomförs i en av Europas främsta ungdomskommuner, menar Birgitta Wilhelmsson, Utenavet.

Här är det stadens natur och Malmös mångulturella prägel som är tongivande och som visar att utomhuspedagogiken är här för att stanna. Den energi som finns i Malmö för att främja utomhuspedagogiken har svårt att finna motstycke i vårt avlånga land, säger Birgitta Wilhelmsson.

Färsk forskning inom utomhuspedagogik och planering varvat med ett 100-tal workshops ska ge deltagarna verktyg att utveckla framtidens pedagogik. Bland annat får deltagarna lära sig hur matematikgåtor kan utgå från platser i stadsmiljön, och hur promenaden kan använda som pedagogiskt hjälpmedel.

Workshops kommer att hållas utomhus på en rad olika platser i Malmö såsom Pildammsparken, Stapelbäddsparken, Slottsparken, Malmö Museer och Drömmarnas hus i Rosengård. Föreläsningar hålls på Stadionmässan i Malmö.

Exempel på föreläsningar/workshops på konferensen:

Bodil Jönsson, professor emeritus, Lunds universitet. "Till det kombinatoriskas lov". Föreläsning om hur vi lär oss i den naturliga, mänskliga och sakliga miljön.

Fredag 08:30-09:15, Stadionmässan Malmö

Funny Walks - med promenaden som metod för lärandet. Workshop om promenaden som ett pedagogiskt hjälpmedel.

Fredag 10:30-12:30 samt 13:45-15:45, Drömmarnas hus, Malmö

Fakta om Ute är Inne:

Ute är Inne 2011 med temat mångfald och lärande i stadens natur- och kulturmiljö, är den tredje konferensen om utomhuspedagogik som arrangeras av Utenavet. Syftet med konferensen är att visa på hur utomhuspedagogik och friluftsliv kan främja läroplanens mål om hälsa, lärande och lek. Årets konferens genomförs bland annat med stöd från Nordiska ministerrådet.

Konferensen vänder sig till skolledare, pedagoger och övrig personal inom förskola, grundskola och gymnasieskola, samt lärarutbildningar och skolhälsovården. Arkitekter och planerare som arbetar med utvecklande utemiljöer för barn och unga, samt ideellt engagerade inom friluftsliv är också inbjudna.

För mer information:

Åsa Hellström, projektledare Miljöförvaltningen,
Mobil 0703 11 14 17
, asa.hellstrom@malmo.se

Sofia Green Informatör NCFF, representant för Utenavet, Mobil: 070-6928198, sofia.green@oru.se