Omvandling av Lorensborgsgatan till stadshuvudgata med plats för människor, hållbara trafikslag, bostäder, arbetsplatser och grönska. Illustration: Dziugas Lukosevicius

​Nya bostäder när Lorensborgsgatan byggs om till stadshuvudgata

Nu börjar omvandlingen av Lorensborgsgatan från infartsled till stadshuvudgata. På torsdagen beslöt stadsbyggnadsnämnden att inleda arbetet med ett planprogram för Lorensborg och Bellevuegården.

Syftet är att utveckla området med fler bostäder, trivsammare gatumiljö, ökad trygghet, klimatsäkra kommunikationer och mer service. Omvandlingen av Lorensborgsgatan är, tillsammans med Amiralsgatan, de första i sitt slag i Malmö och visar hur miljonprogrammens bostadsområden kan utvecklas på ett hållbart sätt.

Enligt en första strukturskiss finns det plats för 1 700–2 000 nya bostäder på det som idag är en till stora delar ogästvänlig och outnyttjad buffertzon längs Lorensborgsgatan. Den flerfiliga bilvägen byggs om till stadshuvudgata där gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. En framtida spårväg ges utrymme, som tills dess kan användas som busskörfält.

Här ska också finnas utrymme för träd och planteringar, uteserveringar, mötesplatser och korttidsparkeringar för cykel och bil. Med mer människor i området kommer det att finnas bättre underlag för mer samhällsservice, affärer, kulturliv och andra verksamheter.

I arbetet med planprogrammet ingår att involvera de boende och aktörer i områdena, med ett speciellt fokus på unga.

– Många av Malmös stadsdelar byggdes i en tid där bilen var utgångspunkten. Men när staden och trafiken växer, och jorden värms upp av våra utsläpp, måste vi tänka om. Omvandlingen av Lorensborgsgatan är ett viktigt steg i omställningen av hela Malmö, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

– Längs med Lorensborgsgatan ligger idag mark som inte används, och som dessutom skapar barriärer och otrygghet. Med omvandlingen får vi både fler bostäder och en trivsammare och tryggare miljö, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

För mer information kontakta gärna
Märta Stenevi 0732 34 24 82
Sofia Hedén 0703 56 41 68