Stefan Sintéus, polisområdeschef, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande, och Per-Erik Ebbeståhl, trygghets- och säkerhetsdirektör i Malmö stad, vid onsdagens pressträff.

Ökad trygghet i fokus för Malmö stads och Malmöpolisens nya samverkansavtal

Malmö stad och polisområde Malmö ska samverka inom det trygghetsskapande och förebyggande arbetet. Idag skrev kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Stefan Sinteus, polismästare i Malmö, på en ny överenskommelse som gäller 2017-2022.

Det trygghetsskapande och förebyggande arbetet är brett och involverar myndigheter, civilsamhälle, näringsliv och invånare. Huvudansvaret ligger hos kommun och polis.

Huvuduppdraget för samverkansöverenskommelsen är att skapa ett tryggt och säkert Malmö. Målet är att öka den upplevda tryggheten bland Malmöborna och att minska brottsligheten. Det sker på tre sätt:

• förebyggande arbete.
  • i befintliga verksamheter.
  • genom särskilda satsningar.

• Insatserna som ingår i samverkan beslutas efter årliga datainsamlingar och analyser. I den insamlingen ingår bland annat resultat av trygghetsmätningar, brottsstatistik, brandstatistik och folkhälsoundersökningar.

I överenskommelsen tar Malmö stad också på sig att öka tryggheten genom åtgärder i den fysiska miljön. Ansvaret för detta har kommunens gatukontor i dialog med kommunpoliser.

Ett fokus för de särskilda satsningar som kommer att göras är samverkan mellan myndigheter mot den organiserade brottsligheten, insatser mot korruption och mot otillåten påverkan.

– En god samverkan mellan kommunen och polisen är en förutsättning för att kunna öka Malmöbornas känsla av trygghet. Vi ser att brottsligheten generellt sjunker i Malmö vilket är glädjande. Det måste fortsätta samtidigt som vi tillsammans med andra ska se till att slå undan benen för den organiserade brottsligheten, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– För att polisen effektivt ska kunna förebygga och utreda brott är det nödvändigt att samverka med andra aktörer i samhället. En av de allra viktigaste nyckelspelarna är kommunen, inte minst i arbetet med trygghetsskapande åtgärder. Samverkansöverenskommelsen ska hjälpa oss att prioritera vilka aktiviteter vi tillsammans ska genomföra för att nå önskvärda effekter. Med en verksamhetsplanering tydliggör vi också varandras åtaganden i arbetet med att bidra till ett tryggare och säkrare samhälle. En samverkansöverenskommelse ger oss också bättre insikt i framtidsfrågor som är viktiga för polisen, säger Stefan Sintéus, polisområdeschef i polisområde Malmö.

För ytterligare information, kontakta:
    Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande, 0735-79 97 01
    Stefan Sintéus, polisområdeschef i Malmö, 0703-49 56 52
    Katrin Bergqvist, polisområdeskommunikatör Malmö, 0725-45 19 10
    Anders Malmström, politisk sekreterare, Malmö stad, 0768-70 79 52

Fakta
    Samverkansöverenskommelser om brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete mellan polis och stad har funnits länge, bland annat genom samverkan mellan skola, socialtjänst och polis (SSP) som startade 2004.
    Från och med 2012 har samverkan mellan Malmö stad och polisen tydliggjorts och strukturerats ytterligare genom en samverkansöverenskommelse där fokusområden, ansvarsfördelning och samverkansorganisationen strukturerats och tydliggjorts.