Orientaliska mattor ur Mustafa Arhans samling visas på Malmö Museer

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 11:10 CET

Den 13 december öppnar en utställning med delar av Mustafa Arhans unika samling av handknutna, orientaliska ateljémattor på Malmöhus slott, Malmö Museer. Mustafa drev under många år sin butik vid Stortorget i Malmö, dit malmöborna sökte sig för att se de vackra mattorna och de dekorerade skyltfönstren.

”De orientaliska ateljémattornas syfte var att förmedla skönhet, njutning, status och kulturell rikedom”, berättar Mustafa Arhan inför öppningen av utställningen.

Kunskap som förs vidare i generationer
1930 grundade Akif Arhan, Mustafa Arhans far, i Stockholm det som blev ett av Europas ledande orientmatthus. Han var själv tredje generationens matthandlare från Istanbul och hans krav på kvalitet och personlighet i varje matta förvaltades snart vidare av hans tre söner i Stockholm, Göteborg och Malmö.

1961 öppnades dörrarna för Mustafa Arhans butik på Stortorget 13 i Malmö, då under namnet Turkiska Magasinet. Affärerna blomstrade och 1992 utsågs Arhans Orientaliska Mattor AB till en av ”Malmös mest välmående butiker”. Malmöborna vallfärdade för att se de vackra mattorna och de vackert dekorerade skyltfönstren.

Över 85 år har familjen Arhan förmedlat kunskap om en fascinerande konstart om handknutna mattor i Sverige. Idag för femte generationen av familjen arvet vidare i Göteborg.

Insamling av berättelser
Mattor kan ha många olika betydelser. Under utställningsperioden samlar Malmö Museer in "mattberättelser" från besökare och genom aktiv insamling. Eventuellt kommer dessa berättelser att finnas med i en framtida utställning.

”Orientaliska mattor ur Mustafa Arhans samling” invigs den 13 december 2015 klockan 15 i Malmöhus slott, Malmö Museer. Den visas fram till den 3 april 2016.

För mer information och för att boka tid för intervju med Mustafa Arhan, kontakta:
Merja Diaz, Malmö Museer, tel 0708-244454, e-post merja.diaz@malmo.se

Malmö Museer får bidrag från Region Skåne.