OS-MEDALJÖRER I SEGLING OCH VÄRLDSPROFFS I KITESURF TILL MALMÖ!

OS-MEDALJÖRER I SEGLING OCH VÄRLDSPROFFS I KITESURF TILL MALMÖ!

Snabba M32 båtar nära publiken, fartfylld kitesurf över Öresund och möjlighet att prova på med proffsen. Seglingen får en ny dimension i Malmö när olympiska mästare i segling och kitesurfproffs från hela världen intar Västra hamnen under Malmö Sailweek 15-26 augusti.

-Malmö Sailweek ska befästa Malmö som en perfekt stad för båtliv och vattensporter, säger Erland Weerasinghe, chef på Gatukontorets Arrangemangsenhet. Havets fantastiska nöjen görs tillgängliga för alla, på nära håll, och det är gratis att prova på.

15-16 augusti: ”Red Bull Battle of the Sund” – kitesurftävling över sundet och tillbaka
Malmö Sailweek rivstartar med kitesurf tävlingen “Red Bull Battle of the Sund” där det ställs höga krav på uthållighet. Bansträckningen mäter 40 km tvärs över Öresund och tillbaka - fågelvägen! De tävlande startar från Ribersborgs strand och måste runda Flakfortet på danskt vatten innan de tar sig tillbaka till målgången i Malmö. Deltagare från hela världen väntas delta och snabbast vinner. Tävlingen är öppen för alla över 16 år med max 200 startande.

15-22 augusti: Gratis prova på lektioner i segling och surfing med proffsiga instruktörer

16-17 augusti: Kappsegling - Skåneligan och Moth - flygande jollar
Skåneligan är en ny typ av kappsegling i Sverige där Skånes segelklubbar tävlar mot varandra. Den avgörs i korta kappseglingar med 6 båtar i varje heat och seglas inför publik nära land. Det seglas grundomgång, semifinal och finalseglingar.

Mothjollen är en båt med bärplan som lyfter den upp ur vattnet och gör den otroligt snabb. Den seglas av en person och har blivit mycket populär genom att båtarna under det senaste Americas Cup i san Fransisco använde samma teknik. Banan läggs för att publiken ska kunna följa seglingarna från land och uppleva farten, upp emot 30 knop (55km/h)!

23-26 augusti: Kappsegling nära land med OS-medaljörer i M32 cup
M32 Cup är Skandinaviens enda proffscup i segling. Här möter OS-guldmedaljören Fredrik Lööf de bästa seglarna från matchracing, jolle och jorden runt-racen. De allra bästa seglarna gör upp i supersnabba katamaraner som kan göra över 30 knop.

-Målet är att göra segling till en publiksport och se till att det blir action inne i städerna, säger Peter Gustafsson från M32 Cup. Vi kör i alla de stora städerna i Skandinavien och förra året var Malmö vår favoritarena.

Malmö Sailweek arrangeras av Malmö stad i samarbete med Skånes Seglarförbund och olika föreningar i Malmö.

Mer om programmet på sailweek.se

Projektledare, Malmö stad: Eric Malmberg 0739-75 03 00
Ansvarig seglingen: Jörgen Rosengren 0704-20 57 05