Den 28 augusti gästas Malmö Stadsbibliotek av Paul Auster, som med sin senaste roman 4 3 2 1 återvänder till Författarscenen för ett samtal med Aris Fioretos.

Paul Auster återvänder till Författarscenen på Malmö Stadsbibliotek – Höstens program

Författarscenen på Malmö Stadsbibliotek tjuvstartar i höst säsongen med Åsne Seierstad och Carsten Jensen på Sommarscen Malmö i Pildammsteatern den 8 augusti. I ett samtal lett av Peter Fröberg Idling kommer de två författarna att diskutera det litterära reportaget, krigets lockelse och om de politiska rörelser som fått fäste i dagens Norden.

När Författarscenen den 28 augusti sedan är tillbaka på Stadsbiblioteket gästas vi av Paul Auster, som med sin nya episka bildningsroman 4 3 2 1 återvänder till Författarscenen för ett samtal med Aris Fioretos.

– Det känns oerhört roligt att Paul Auster kommer tillbaka till Malmö. När han senast besökte Författarscenen lockade han den största publiken vi någonsin har haft och med 4 3 2 1 skulle jag säga att hans kultförklarade författarskap nått nya nivåer, säger Författarscenens producent Per Bergström.

Auster följs 19/10 av amerikanska New Yorker-skribenten Ariel Levy som kommer att prata med skribenten och artisten Annika Norlin om sin memoarbok När reglerna slutar gälla, som undersöker vad som händer när begäret och längtan möter verkligheten och rannsakar med drabbande uppriktighet händelser som format henne.

Ryske Sergej Lebedev skildrar i sitt författarskap arvet från sovjettiden vilket har kommit att stämpla honom som dissidentförfattare och han lever idag utanför Ryssland. Romanen Vid glömskans rand rör sig i Gulaglägrens spår, undersöker förövarens psykologi och lyckas fånga samtidens glömska över det förflutna. 25 oktober samtalar Lebedev på Författarscenen med författaren och översättaren Nils Håkanson.

Theodor Kallifatides hör till mest omtyckta svenska författarskapen som ofta skildrar språk, identitet och exil. I sin senaste roman Ännu ett liv återvände Kallifatides till att skriva på modersmålet grekiska för att hitta tillbaka till skrivglädjen.

– Det var länge sedan Kallifatides besökte Malmö och tanken är ett samtal med Yukiko Duke som försöker beröra stora delar av hela hans imponerande och älskade författarskap. Hans senaste roman, Ännu ett liv, som utkom i våras, berör också många av de ämnen som återkommit under hans liv som skrivande: språket, minnet, kärleken.

Utöver författarbesöken på höstens Författarscen så ägnas två kvällar också åt författare som inte själva kan närvara. Dels en kväll vigd åt Elena Ferrante i ett samtal mellan hennes svenska förläggare Gunilla Sondell, översättare Johanna Hedenberg och författaren Torbjörn Flygt den 24/10, och dels en kväll ägnad Jorge Louis Borges i ett samtal mellan Lasse Söderberg, Oscar Hemer och Gabriella Håkansson den 5/12.

Eventuellt kan ytterligare namn tillkomma till programmet.

Författarscenen på Malmö Stadsbibliotek hösten 2017:

8/8: Carsten Jensen och Åsne Seierstad i samtal med Peter Fröberg Idling (på Pildammsteatern)

28/8: Paul Auster i samtal med Aris Fioretos

19/10: Ariel Levy i samtal med Annika Norlin

24/10: Panelsamtal om Elena Ferrantes författarskap med Torbjörn Flygt, Gunilla Sondell & Johanna Hedenberg

25/10: Sergej Lebedev i samtal med Nils Håkanson

7/11: Theodor Kallifatides i samtal med Yukiko Duke

15/11: Fängslade författares dag

5/12: Panelsamtal om Jorge Louis Borges författarskap med Gabriella Håkansson, Lasse Söderberg & Oscar Hemer.

Författarscenen på Malmö Stadsbibliotek

För ytterligare info eller frågor kontakta producent Per Bergström