Pildammsparken får pris

Pildammsparken får pris

Pildammsparken tilldelas priset Nordic Green Space Award. Prisutdelningen sker under den Nordiska parkkongressen på Malmö högskola, Orkanen, klockan 12.45. Pressen hälsas
välkommen till prisutdelningen.

Motiveringen lyder:

Nordic Green Space Award tilldelas Pildammsparken i Malmö 2014

Pildammsparken är en av Malmös centrala parker. Den är mycket lättillgänglig och värderas högt av samtliga besökare från både när och fjärran.

Det är en mycket inbjudande, välkomnande och stor park skapad för alla åldrar och flertalet användningsområden. Här finns både kontemplativa miljöer och här får sociala aktiviteter gott om utrymme, dels i de storslagna landskapsrum som dammar och öppna ytor skapar men också i de
mindre, intima rum som presenterar trädgårdskonst av mycket hög klass.

I parkens hundraåriga liv har anläggningen med dess byggnader vårdats väl, de pampiga trädhäckarna har utvecklats vackert och parken är nu en mycket välbevarad skönhet med en intressant historia.

Nya facetter med stort värde har skapats och tillkommer kontinuerligt i den diamant som parken är, genom moderna attraktioner, nydanande anläggningar och evenemang av flera olika slag till glädje för
parkens alla besökare.

Bedömningen gjordes en solig dag i Pildammsparken den 4 juli 2014.

Sven-Olov Orback, Huvuddomare - Landskapsarkitekt, SOCO
Mads Ellegaard, Domare - Naturvejleder, Ishøj kommune
Stefhan Markström, Domare - Arbetschef, SVEVIA
Anette Neldestam, Lekmannadomare - Kommunikationsansvarig, SLU/Alnarp