​Planerna för Nyhamnen ställs ut

​Planerna för Nyhamnen ställs ut

Malmös nästa utbyggnadsområde är Nyhamnen som ska förvandlas till en tät, grön och urban stadsdel i centrum. På onsdagen godkände kommunstyrelsen förslag till Översiktsplan för Nyhamnen – en fördjupning av Översiktsplan för Malmö, vilket innebär att förslaget nu kan ställas ut och bli granskat av Malmöborna.

Med sitt läge norr om Centralstationen, söder om Frihamnen och väster om Västkustvägen är Nyhamnen ett av Malmös mest centrala utbyggnadsområden som knyter ihop stadens östra och västra delar, bland annat med gång- och cykelbroar över kanalen. Fullt utbyggt ska Nyhamnen rymma närmare 9000 bostäder och över 20 000 arbetstillfällen samt tre grundskolor och åtta förskolor. Helt klart förväntas området stå år 2055.

De kulturhistoriskt värdefulla byggnader som finns i området i dag kommer att tas tillvara under omvandlingen, samtidigt som det kommer att anläggas parker och grönytor för att möta behovet av grönska.

Malmös framgångsrika och uppmärksammade arbete med hållbar stadsutveckling kommer att göra avtryck i omvandlingen av Nyhamnen, som kommer att bli något av en testbädd för frågor rörande god livsmiljö och resursanvändning kopplade till FN:s 17 nya globala utvecklingsmål.

– I takt med att Malmö växer behöver staden byggas ut med fler bostäder och arbetstillfällen. Framför oss har vi ett unikt, centralt utbyggnadsområde som när det står klart kommer att erbjuda attraktiva, urbana stadsmiljöer för boende och företag, men också ge Malmö en ny siluett, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– I Nyhamnen förvandlas baksidan till framsida. Asfaltsöknen blir en grönskande stadsdel med 80 000 kvadratmeter park och en fantastisk närhet till havet, med hus långt högre än vi generellt är vana vid i Malmö, säger Märta Stenevi (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Märta Stenevi, 0732-34 24 82