Pressinbjudan 27 maj: Barn och unga uppfinner morgondagens sätt att resa

Pressinbjudan 27 maj: Barn och unga uppfinner morgondagens sätt att resa

Den 27 maj ordnar InnoCarnival Skåne och Foo Café en workshop för 18 barn från olika kommuner i Skåne i samband med innovationstävlingen Traffic Jam Session. Syftet är att ta fram idéer för hur framtidens hållbara kollektivtrafik ska se ut.

Under workshopen går barnen, under handledning av erfarna processledare, från idé till presentation av produkt. Produktidén kommer sedan att utvecklas under sommaren och hösten för att den 14-15 november ställas ut på Innocarnival Skåne 2014.

– Malmö växer så det knakar. En hållbar utveckling kräver nya sätt att tänka och kollektivtrafiken spelar en viktig roll i hur en hållbar framtid ska se ut. Vi vet att barn och ungdomar har massor av bra och innovativa idéer som vi behöver ta vara på, säger Grethe Lindhe från Malmö stad, projektledare för Innocarnival Skåne 2014

– Det är också ett sätt för barnen att lära sig mer om hur en uppfinnare jobbar och om olika metoder för att samarbeta och utveckla något konkret tillsammans. Det kommer att bli fyllt av glädje och kreativitet, säger Michael Tiberg från mötesplatsen Foo Café, som håller i workshopen.

Press och medier är välkomna att vara med när som helst under dagen!

Vad? Workshop med barn i åldrarna 14-18 år med syfte att ta fram idéer för hållbara lösningar för framtidens kollektivtrafik

När? 27 maj kl. 09.30-16.30

Var? MEDEA, Östra Varvsgatan 11a, Malmö

Kontakt:
Michael Tiberg, VD Foo Café: 0701-46 92 54
Grethe Lindhe, projektledare Innocarnival Skåne 2014: 0706-94 11 15

Fakta/
Innocarnival Skåne 2014: Ett projekt och en mötesplats för alla som är intresserade av innovationer och hållbar utveckling. Projektet är ett samarbete med Hongkong och involverar totalt 2 500 grundskoleelever i Skåne. Det går ut på att ge barn och unga möjlighet att komma med nya idéer och smarta lösningar för att påverka framtidens hållbara samhälle. Den 14 och 15 november 2014 bjuds allmänheten in till en unik mötesplats och Europas största innovationskarneval på Malmömässan där unga och unga vuxna presenterar sina innovationer och tankar om framtiden. www.innocarnival2014.se

Foo Café: Foo Café är en mötesplats för alla som älskar media och teknologi. www.foocafe.org

Traffic Jam Session: Kollektivtrafik och andra gemensamma transportlösningar blir allt viktigare för att uppnå klimatmålen och för att klara av transportbehoven i våra allt mer förtätade städer. Traffic Jam Session är en innovationstävling som fokuserar på olika typer av kollektiva trafiklösningar. Tävlingen arrangeras av Medea, Malmö högskola, i nära samarbete med Skånetrafiken, Mobile Heights m.fl.   www.trafficjamsession.mah.se

Foto: Header image is a derivative of "MalmöExpressen, illustration: BSMART", used under CC:BY. This new work is licensed under CC:BY by Medea, Malmö University.