​Pressinbjudan:  Skånes egen innovationskarneval på Malmö Live

​Pressinbjudan: Skånes egen innovationskarneval på Malmö Live

Den 5-6 april är det dags för barn och unga från hela Skåne att presentera sina innovationer för en hållbar utveckling. Karnevalen fyller hela Malmö Live med nästan 3000 entusiastiska innovatörer. Karnevalen är öppen och gratis för alla.

Media hälsas varmt välkomna till invigningen av innovationskarnevalen.

Dag och tid: Torsdagen den 5 april klockan 12

Plats: Malmö Live

Höjdpunkterna i programmet:

Förskolebarn, elever, studenter, lärare, kulturentreprenörer och samarbetspartners från Skåne och Hongkong finns på plats. Årets konferencier är Louise Lindén som nyligen tog emot Kompassrosen av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Invigning. Den 5 april klockan 12 inleds karnevalen på ett sprakande sätt med studenter och elever samt Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Ilmar Reepalu, vice ordförande regionala utvecklingsnämnden, Region Skåne och Dr MS Wong från Hongkong Polytechnical University.

Utställningar. 105 innovationer med koppling till de 17 globala hållbarhetsmålen presenteras av grundskolor och gymnasieskolor. Förskolebarn arrangerar en egen vernissage.

Innovationstävling och prisutdelning. Under karnevalsdagarna presenterar nominerade elever och studenter sina tävlingsbidrag. Vinnarna belönas med studieresor till Haväng och Hongkong där de ska presentera sina bidrag för miljöministern. Prisutdelningen sker fredagen den 6 april kl 15.

Skaparverkstad. Prova att programmera flera olika typer av robotar, bli sopdetektiv, designa egna brunnslock och ta en selfie med de globala målen. Kom och testa Virtual Reality, bygg ett vindkraftverk och spela ”Rädda haven”-spelet på storskärm.

Kultur. Kultur är en viktig del av social hållbarhet. På plats finns innovativa kulturaktörer från regionen som har nya idéer, tänker annorlunda och är entreprenörer inom kulturområdet, till exempel: Barbackas Danskompani, Kvinnliga Situationen, LUR.

För mer information om InnoCarnival Skåne och kontakt på plats:

Jenny Kölfors, projektledare, Malmö stad: 070-810 85 19
Jenny.kolfors@malmo.se

Fakta: Vad är InnoCarnival Skåne 2018?
Innovationskarnevalen på Malmö Live 5-6 april avslutar projektet InnoCarnival Skåne 2018. Syftet med projektet är bidra till hållbar utveckling i Skåne och globalt genom att stimulera barns och ungas kreativitet och väcka intresse för hållbarhetsfrågor. På länge sikt ska projektet främja den skånska arbetsmarknaden.

På innovationskarnevalen presenterar 3000 barn och unga från hela Skåne sina ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara idéer. På vägen fram till karnevalen har lärare och elever deltagit i kreativa processer i ledning av projektets samarbetspartners.

Malmö stad, genom Pedagogisk Inspiration, och Region Skåne är huvudarrangörer för InnoCarnival Skåne. Projektet genomförs i samarbete med ett stort antal skånska kommuner genom Kommunförbundet Skåne, lärosäten och ett flertal andra aktörer. Idén är hämtad från Hongkong som arrangerat en innovationskarneval årligen sedan 2005. Läs mer på www.innocarnivalskane.se