Prisutdelning: Årets förening och Årets eldsjäl 2014

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 08:00 CEST

Årets förening och Årets Eldsjäl 2014 är nu utsedda. Prisutdelning sker idag 14 maj kl. 18.00 under Ideella ledardagen på Moriska paviljongen. Prisutdelare är fritidsnämndens ordförande Frida Trollmyr (S).

Vinnare

Årets föreningar:
  • IF Limhamn Bunkeflo 2007
  • Somalilands förening

Motiveringar:

IF Limhamn Bunkeflo 2007 kombinerar på ett utmärkt sätt verksamhet för barn och ungdomar med elitverksamhet för vuxna. Föreningen har under ett antal år aktivt arbetat för att utveckla flick- och damverksamheten som ett led i föreningens mål om en jämställd verksamhet. Under 2013 blev föreningen ett föredöme genom sitt beslut om jämställda löner för elitspelarna.

Somalilands förening har en bred och ambitiös verksamhet som syftar till att vägleda personer med somalisk bakgrund in i det svenska samhället. Ett särskilt fokus läggs på barn och unga. Genom projekt som läxhjälp för barn till ensamstående mammor, att agera kulturtolk i mötet med svenska myndigheter och genom demokratiupplysningsprojektet ”Från Rosengård till Rosenbad” har föreningen minskat utanförskapet och ökat delaktigheten för många malmöbor.

Årets eldsjälar:

• Olle Svensson från föreningen SFK Spinnaren
  • Bilal Karabudak och Nevin Incegul från föreningen MUST – Malmös unga svenska turkar

Motiveringar:

Olle Svensson är en av sportfiskeklubben Spinnarens äldsta och mest engagerade medlemmar. Genom åren har Olle sett till att medlemmar kunnat fiska i Öresund, att allmänheten kunnat fiska i Sallerupsdammen, men också att unga malmöbor, praktikanter och vuxna från frivården fått möjlighet att arbeta med Sallerupsdammen. Med okuvlig vilja och outtröttligt ideellt engagemang har Olle Svensson gjort en uppskattad insats för otaliga malmöbor.

Bilal Karabudak och Nevin Incegul i föreningen MUST – Malmös unga svenska turkar – är båda oundgängliga för föreningen. Tack vare deras drivkraft, engagemang och påhittighet har föreningen en bred och varierad verksamhet som gjort föreningen till en viktig mötesplats för personer i alla åldrar med koppling till Turkiet.

Juryn

Bo Sjöström, fritidsdirektör
Frida Trollmyr (S), ordförande fritidsnämnden
Carlos Gonzalez (V), fritidsnämnden
Tony Rahm (M), fritidsnämnden
Anna Lyrevik, tf chef föreningsavdelningen, fritidsförvaltningen
Margareta Persson, MIP
Tommy Theorin, MISO

Prisutdelning

Diplom och checkar med prissumman 20 000 kronor (Årets förening) respektive 5 000 kronor (Årets Eldsjäl) delas ut på Ideella ledardagen

Datum:
onsdagen den 15 maj. Plats: Moriska paviljongen, Folkets park.

Tid: 18.00. Prisutdelare: Frida Trollmyr, fritidsnämndens ordförande.

För mer information om Årets förening och Årets Eldsjäl: Kontakta Bo Sjöström, fritidsdirektör, 040-34 25 67, 0733-30 10 88, bo.sjostrom@malmo.se

För mer information om Ideella ledardagen: https://www.facebook.com/events/1400291746884148/?ref=22