Ren underhållning när Sommarscen bli miljömärkt

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 12:02 CET

Sommarscen Malmö har certifierats som ett Miljömärkt Event av stiftelsen Håll Sverige Rent. Vegetarisk mat och återanvända arbetskläder är några av framgångsrecepten.

Från och med i år kan Sommarscen Malmö stoltsera med en miljömärkning på hela eventet. Resultatet kommer efter flera års kontinuerligt miljöarbete.

– Det här är fantastiskt roligt, och inte minst ett erkännande till våra medarbetare som arbetat aktivt med det här. Nu uppmärksammas deras ansträngningar, säger Sylvia Björk (S), kulturnämndens ordförande.

Håll Sverige Rent berömmer Sommarscen bland annat för att vegetarisk mat är det huvudsakliga alternativet. De ser också positivt på att antalet tryckta program har minskats ner från 50 000 till 20 000. Istället har Sommarscen satsat på att kommunicera ut programmet digitalt, något som fallit väl ut. Samtidigt uppmanas besökare att cykla, gå eller åka kollektivt.

Ska bli ännu bättre

Trots utmärkelsen fortsätter arbetet med att göra Sommarscen än mer hållbart i framtiden. Bland annat planeras det för att besökarna ska kunna sortera sitt skräp vid samtliga 40 spelplatser.

– Miljömärkningen är ett sätt för oss att berätta om vårt hållbarhetsarbete både för artister, samarbetspartners och för vår publik. Framför allt är det ett sätt att hitta nya vägar och metoder att bli bättre och fortsätta utvecklas, säger Gina Kling, produktionskoordinator på Sommarscen Malmö.

Arbetet med att minska miljöpåverkan ligger i linje med Malmö stads strävan att bli världsbäst på hållbar stadsutveckling. Med utgångspunkt från kommunens miljöprogram arbetar Sommarscen Malmö kontinuerligt med att skapa en verksamhet med största möjliga hänsyn tagen till sociala, ekonomiska och miljömässiga frågor.

Vad är Miljömärkt Event?

Stiftelsen Håll Sverige Rent arbetar bland annat för minskad nedskräpning och ökad återvinning under visionen ett skräpfritt Sverige. Genom certifieringen Miljömärkt Event får mottagaren inspiration, vägledning och verktyg för det fortsatta miljöarbetet. Märkningen har funnits sedan 1999.

För kommentarer:

Anna Novovic, konstnärlig ledare/sektionschef, 0735- 735 492, anna.novovic@malmo.se

För ytterligare information:

Dick Fredholm, Kommunikationschef på kulturförvaltningen, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se