Så ska Nyhamnen bli en ny attraktiv vattennära innerstadsdel

Malmö 2009 04 08

Nu fortsätter förberedelserna för den kommande omvandlingen av Nyhamnen i Malmö till en attraktiv vattennära innerstadsdel och den fördjupade översiktsplanen för den nya stadsdelen har redovisats för kommunstyrelsen.

Nyhamnen karaktäriseras idag till stor del av lager- och transportdominerande verksamhet. I och med att godsfärjeterminalen flyttas till Norr hamnen frigörs Nyhamnen så att området på sikt kan omvandlas till en komplett stadsdel för boende, service och verksamheter.

Bland annat ska det byggas en ny stor, attraktiv småbåtshamn med service och verksamheter, samtidigt som en ny kaj för kryssningsfartyg anläggs i nära anslutning till de centrala delarna av Malmö.

- Det här kommer att bli en fantastisk fin ny stadsdel i Malmö i direkt kontakt med Öresund, med attraktiva bostäder, med en läcker marina och med en ny möjlighet för Malmö att ta emot gästande kryssningsfartyg på ett betydligt mer inbjudande och tilltalande sätt än vi hittills kunnat erbjuda, säger kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (S).

- Vi fortsätter därmed omvandlingen av Malmö i samma anda som vi gjort i exempelvis Västra hamnen, och även Nyhamnen ska förstås präglas av den satsning på hållbar stadsutveckling som karaktäriserar Malmös utveckling idag och som har rönt så stor uppmärksamhet, inte minst internationellt, säger han.

Ilmar Reepalu 040 34 10 02

Julia Janiec, stabschef 040 34 10 04 eller 070597 07 47