Satsning på digitalt forum i Rosengård

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 17:58 CET

Den digitala kompetensen ska höjas bland Malmöborna i Rosengård. Med hjälp av 400 000 kronor från Internetfonden satsar stadsdelen på att få fler att lära sig använda internet och ta del av dess möjligheter.

Projektet, som finansieras via Internetfonden av Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE), riktar sig till medborgarna i Rosengård och främst de boende i området Herrgården. Satsningen ska så småningom leda till en digital dialog på internet.

- Det här känns jättebra och går hand i hand med ett av förvaltningens viktiga mål - att öka våra medborgares medvetenhet så att man kan göra fler egna val, säger Dick Fredholm, informationschef i Rosengård stadsdelsförvaltning. Först och främst ska vi börja med att hålla kurser för de med liten eller ingen datakunskap.

Men sedan händer det mer. I vår kommer Malmöborna i Rosengård att få tillfälle att under en serie workshops diskutera sina framtidsvisioner kring stadsbyggnadsfrågor i stadsdelen. Detta kommer att mynna ut i ett digitalt forum där man ska kunna diskutera och hämta information kring vad som sker i närområdet.

- Det här är ett sätt för oss att skapa möjlighet till ständig medborgardialog, något vi strävar efter i stadsdelen, säger Dick Fredholm.

För mer information:

Dick Fredholm, informationschef Rosengård stadsdelsförvaltning