Skådespelare Eva Rydberg är Malmö stads kulturpristagare 2014

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 09:00 CEST

Kulturpriskommittén har vid sammanträde beslutat att utse skådespelare Eva Rydberg till mottagare av Malmö stads kulturpris 2014.

Kommitténs motivering är:

Eva Rydberg är född och uppvuxen i Malmö där hon startade sin långa karriär inom dans och teater. Hon började i balettskola redan som liten och fick chansen att spela barnteater i Malmö Folkets Park. I de yngre tonåren dansade hon i baletten på Malmö stadsteater. Genom åren har hon återkommande spelat på Malmös teaterscener till glädje för malmöpubliken. Eva Rydberg har arbetat med många av våra största nöjesprofiler. Hennes arbetsfält har omfattat teater, dans, cirkus, revy, krogshow, musikal, film och TV som dansare, skådespelare, sångerska, komiker, regissör och teaterchef . Eva Rydberg är en stor publik artist och en stor konstnär som fortfarande är aktiv i sitt konstnärskap.

Kulturpriset består av en statyett i silver formgiven av ädelsmeden Magnus G:son Liedholm samt en prissumma på 80.000 kronor. Överlämnandet av priset kommer att ske vid en ceremoni på Malmö Rådhus den 12 maj 2014 klockan 11.30 dit press och allmänhet är välkomna.

Malmö kulturpriskommitté består av:

Kommunfullmäktiges ordförande Kent Andersson, ordförande

Kommunfullmäktiges 1:e vice ordförande Lena Jarnbring Lindholm

Kommunfullmäktiges 2:e vice ordförande Christina Wessling

Kulturnämndens ordförande Daniel Sestrajcic

Kulturnämndens 1:e vice ordförande Marcelo Arce Castillo

Kulturnämndens 2:e vice ordförande Peter Österlin

Kulturdirektör Elisabeth Lundgren

Kommunalråd Hanna Thomé

Ytterligare information kan erhållas hos kommitténs ordförande, Kent Andersson på telefon 040-34 10 27