Sommarscen gläntar på porten till Borggården

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2019 10:00 CEST

Snart är den här! Sommarens och Malmös längsta scenkonstfestival –Sommarscen Malmö. Åtta veckor av ord, rörelse, sväng, klassiskt, humor, nostalgi, rått, nytt och oupptäckt under bar himmel i en härlig blandning över hela staden. Borggården på Malmö Muséer är en av årets många spelplatser och vi presenterar där 17 arrangemang under tre veckor. Smaka på duon Lennixx unika RnB, Anna Bromées kärleksfulla hyllning till Siw Malmkvist och Lill-Babs, och att succén Elektroniskt på Slottet är tillbaka!

Sommarscen Malmö pågår mellan 15 juni och 8 augusti.

En hyllning till Lill-Babs och Siw Malmkvist med Anna Bromée
Häng med på skådespelerskan Anna Bromeés kärleksfulla och humoristiska hyllningsshow till Siw Malmkvist & Barbro ”Lill-Babs” Svensson. En sprudlande nostalgitripp och ett härligt lyckopiller i sommarkvällen! Föreställningen Den som glad är erbjuder ett pärlband av Siw och Barbros älskade klassiker som Mamma är lik sin mamma och Leva livet varvat med okända pärlor från de folkkära artisternas låtskatt. Showen ger också svaret på den sedan 1959 brännande frågan; Är du kär i mig ännu Klas-Göran? – och sanningen bakom hans framfart på fäbon! Dessutom får publiken en inblick i hur det kunde ha låtit om nutida artister skulle tolka Siw och Barbros guldkorn. Den som glad är har sedan urpremiären 2014 gått för fulla hus på bland annat Göteborgs Stadsteater.
18 juli kl 19.00

Lennixx
Lennixx har uppmärksammats i både Sverige och utomlands för sitt unika sound som gränsar till klassisk RnB och neo soul. Vännerna Andrea Kallström och Hanna Larsson, syster till Zara Larsson, startade duon Lennixx 2016. Två år senare släppte de mixtapen Hapap där duon hyllades för sina tonsäkra stämmor, moderna sound och träffsäkra texter. Intensiva år där Hanna och Andrea har fokuserat på att finslipa sitt unika sound och stil har resulterat i en musikalisk mognad och en nytänkande version av klassisk RnB. Lennixx har uppträtt över hela Sverige och är aktuella med nya singeln Bad Bird.
19 juli kl 19.00

Elektroniskt på Slottet
Succén från 2015 då prominenta skivbolaget Kontra-Musik bjöd på elektroniskt danskalas med Andreas Tilliander på Borggården är tillbaka. Den här gången plockar Kontra-Musik hem exil-Malmöiten Johanna Knutsson från Berlin, där hon blivit del av det sprudlande klubb- och musiklivet. Hon turnerar frekvent och fyller klubbar runt om i världen, men har alltid behållit Malmö i djupet av sitt hjärta. Efter Johanna Knutsson tas Borggården över av två andra skånska dansgolvshjältar i form av Sebastian Mullaert, f.d. Minilogue, och Kontra-Musiks bolagsboss Ulf Eriksson. Sebastian Mullaerts djupa, hypnotiska beats och melodiösa ljudlandskap får på scen sällskap av DJ:n Ulf Erikssons energifyllda rytmer. Kontra-Musik har också passat på att bjuda ner en visuell storfavorit från Stockholm i VJ:n Martin Onassis som livar upp Borggården med sin skruvade och effektfulla videokonst.
27 juli kl 20.00

Håll utkik efter nästa släpp då vi smygkikar på några av våra dans- och teaterakter. Hela programmet släpper vi den 23 maj.

--------------------------------------------------------------
Anna Novovic
konstnärlig ledare Sommarscen Malmö
anna.novovic@malmo.se

Emma Bolin
producent Sommarscen Malmö
emma.bolin@malmo.se

Linda Björk
kommunikatör Sommarscen Malmö
linda.bjork@malmo.se

-------------------------------------------------------------

Sommarscen Malmö presenterar två månader av föreställningar, konserter, filmvisningar och mycket annat, för alla åldrar. I år finns Sommarscen på 40-talet spelplatser runt om i Malmö, under bar himmel och alltid med fri entré. Alla är välkomna att uppleva, upptäcka och utmana sina sinnen!